Orden kommer från Sara Rääf som är affärsansvarig för handel på Vasakronan i Uppsala.
– Det finns en tydlig efterfrågan. Det är snarare så att vi söker rätt typer av näringsidkare än att det handlar om lokaler som vi inte kan hyra ut, säger hon.
Fastighetsbolaget Vasakronan är den största aktören när det handlar om butikslokaler på gågatan (Svartbäcksgatan och Kungsängsgatan) och Dragarbrunnsgatan.
Bolaget har ett hundratal handelslokaler i området.
– I dag har vi fyra vakanta lokaler. I samtliga fall pågår förhandlingar, säger Sara Rääf.
Bilden delas av Snezana Oscarsson, centrumchef på Skandia Fastigheter, som bland annat äger S:t Per-gallerian.
– Tittar jag för egen del så är 2 av 50 lokaler tomma i dag i våra tre kommersiella fastigheter i centrum.
Även när det gäller stadskärnan som helhet och som ramas in med området Luthagsleden, Övre Slottsgatan, Industristadsområdet och Väderkvarnsgatan är uthyrningsläget bra.
– Det handlar inte ens om tvåsiffriga procenttal som helhet i stadskärnan, säger Snezana Oscarsson som sitter i styrelsen i Uppsala City som arbetar för utveckla handeln i stadskärnan.
Fastighetsägarna och Handels utredningsinstitut (HUI) mäter i sin årliga Cityindex-rapport hur 107 stadskärnor i Sverige mår.
I den senaste rapporten noterar de att stadskärnor med en stor branschbredd – med både små och stora aktörer och brett kulturutbud – lockar fler besökare, påverkar omsättningen positivt och gör det mera intressant för företag att öppna butiker. Men det finns även utmaningar som kriget i Ukraina, inflation, elpriser, högre matpriser som skulle påverka intresset.
Även handelstråk – som är en tydlig strategi hos Vasakronan – där man placerar butiker i liknande branscher i anslutning till varandra är en annan viktig faktor.
– Det arbete Vasakronan gör när det gäller stråk och att skapa kluster med liknande butiker i samma områden är viktigt för handeln. Butikerna i de här områdena ger varandra draghjälp, menar Snezana Oscarsson och fortsätter:
– Letar du skor i en butik men inte hittar så kan du istället hitta det i annan butik på samma gata.
I Cityindex-rapporten sägs att handeln i Uppsalas stadskärna ökade med dryga 11 procent från 2020 till 2021 till cirka 4,9 miljarder kronor.
Carolina Berg är projektledare hos Uppsala City.
– Vi mäter regelbundet besöksströmmarna på 14 olika platser i stadskärnan. Tittar man över tid på siffrorna kan man se en tydlig trend i dem, säger hon.
Efter några tunga år pekar siffrorna nu uppåt igen och börjar närma sig de besökssiffror som var innan pandemin.
Mätexemplet här är från vecka 8.
• 2019 rörde sig 1 575 242 personer i stadskärnan.
• 2020 1 493 972 personer.
• 2021 976 080 personer.
• 2022 1 377 595 personer.
• 2023 1 303 792 personer.
En liknande bild ger Snezana Oscarsson om S:t Per-gallerian:
– Tittar man på både besöks- och omsättningsflöden ligger vi på 128 och 130 procent jämfört med förra året. I år hade vi 300 000 besökare i januari i år jämfört med 240 000 förra året.
Carolina Berg konstaterar att det finns mera än bara besöksströmmarna som är positiva.
– När vi tittar på ekonomiska siffror har vi 2019 som en utgångspunkt, då det var året innan pandemin och ett normalår. Omsättningssiffrorna nu hos många av våra hyresgäster är nu högre än de var 2019, menar hon.