Black Week på intåg – Postnord är förberedda

Fler paketboxar, längre öppettider och 45 extra medarbetare. Trots inflationen rustar Postnord för mycket volymer och köphysteri under Black Week.

Den 21 november inleds en intensiv shoppingperiod med Black Week. "Det kommer att vara mycket volymer att hantera, fast det ska bli väldigt roligt", säger Camilla Törnkvist, distributionsområdeschef på Postnord.

Den 21 november inleds en intensiv shoppingperiod med Black Week. "Det kommer att vara mycket volymer att hantera, fast det ska bli väldigt roligt", säger Camilla Törnkvist, distributionsområdeschef på Postnord.

Foto: Postnord

Ekonomi2022-11-20 17:00

På måndag, den 21 november, inleds shoppingperioden Black Week. Höjdpunkten under veckan är Black Friday som inträffar den 25 november. 

Det är en intensiv och rolig period som väntar Postnord, menar Camilla Törnkvist som är distributionsområdeschef. Inte nog med att Black Week är på intåg, dessutom så förbereder man för Cyber Monday och julhandel som ligger hack i häl. 

– Vi ser fram emot högtiderna som kommer. Det kommer att vara mycket volymer att hantera, fast det ska bli väldigt roligt, säger hon. 

undefined
Den 21 november inleds en intensiv shoppingperiod med Black Week. "Det kommer att vara mycket volymer att hantera, fast det ska bli väldigt roligt", säger Camilla Törnkvist, distributionsområdeschef på Postnord.

Förra året passerade 1,1 miljoner paket för hela landet i Postnords terminaler under Black Weeks toppdygn. I Uppsala var det ungefär 20 000 paket som mest. I år är det däremot svårare för företaget att förutse hur stor e-handeln kommer att bli. 

Inflation, räntehöjningar och höjda energipriser kan göra att kunder håller lite extra i plånboken, menar Camilla Törnkvist. 

– Det är jättesvårt att spå en prognos när det är så mycket som händer i omvärlden. Några av våra kunder tror att det blir lägre volym och vissa tror på shoppingrekord. 

Trots oklarheterna har Postnord förberett sig precis som de gjort tidigare år.  

– Det behöver vi göra. Vi vet ju att det kommer bli högre volymer än normalt, säger hon. 

För att möta de ökade volymerna som väntas de närmaste veckorna har Postnord gjort en rad förstärkningar landet över, och inte minst i Uppsala. 

undefined
"Det är jättesvårt att spå en prognos när det är så mycket som händer i omvärlden. Några av våra kunder tror att det blir lägre volym och vissa tror på shoppingrekord", säger Camilla Törnkvist.

Man har bland annat gjort en storsatsning när det kommer till att utöka servicepunkter för privatpersoner. Till exempel har man placerat ut 90 stycken fler paketboxar på 39 nya ställen runt om i Uppsala. Paketboxar är skåp som står utomhus dit paketen man har beställt kan levereras till och hämtas ut vid.

Två av Postnords företagscenter som finns i länet, den ena på Skolgatan i centrala Uppsala och den andra i Bålsta, kommer att ha extra öppet för att öka kapaciteten vid utlämning av ombudspaket. 

Och Postnords distributionsanläggning som ligger i östra Fyrislund där man kan hämta ut större paket har lördagsöppet. 

Man har även anställt 45 nya medarbetare och hyrt in extra fordon för att klara av att leverera alla paket. Utkörning till paketboxar och hem till kunderna görs även på lördagar.

– Alla medarbetare och ombud kommer att göra ett fantastiskt arbete för att se till att alla julklappar och paket kommer ut till kunderna, säger hon. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!