En trend på uppgång – obemannade livsmedelsbutiker

Antalet obemannade livsmedelsbutiker ökar. "För oss handlar det inte om att konkurrera ut närbutiker, utan att etablera butiker där vi behövs som mest", säger en av grundarna till Europas största kedja av obemannade butiker.

Lifvs butiker är obemannade, men butikchefer ser till att varor fylls på och håller ordning och reda. "I princip varje veckodag är jag på plats någon gång under dagen", säger Alex Garcia, butikschef för Lifvs tre affärer i Uppsala.

Lifvs butiker är obemannade, men butikchefer ser till att varor fylls på och håller ordning och reda. "I princip varje veckodag är jag på plats någon gång under dagen", säger Alex Garcia, butikschef för Lifvs tre affärer i Uppsala.

Foto: Matilda Jerre Lingmark

Ekonomi2021-08-21 21:01

I Ulleråker, utanför Lundellska skolan, står en av Uppsalas obemannade livsmedelsbutiker som har öppet dygnet runt. Det enda som krävs för att använda butiken är att man laddar ner en app och identifierar sig via BankID, därefter kan man låsa upp dörren och handla via appen.

Lifvs, det svenska företaget som driver butiken, startade 2019 och är idag den största kedjan av obemannade butiker i Europa.

– Det är roligt och det märks att vi behövs, säger Alex Garcia, butikschef för butiken i Ulleråker och Uppsalas två andra butiker i Ultuna och Långhundra.

undefined
Lifvs butiker är obemannade, men butikchefer ser till att varor fylls på och håller ordning och reda. "I princip varje veckodag är jag på plats någon gång under dagen", säger Alex Garcia, butikschef för Lifvs tre affärer i Uppsala.

Alex Garcia har varit med från början och berättar att responsen från Uppsalaborna varit positiv.

– Kunderna är jätteglada att vi finns. Vi tillför ofta något som saknats i området. Speciellt i Långhundra utanför Knivsta, eftersom det där var långt till närmsta matbutik.

undefined
I Ulleråker finns en av Lifvs obemannade butiker. De två andra i Uppsalaområdet går att hitta i Ultuna och utanför Knivsta i Långhundra.

Tanken bakom Lifvs är just att återinföra lokala närbutiker. Daniel Lundh, en av grundarna till Lifvs, lyfter att idén till företaget föddes ur att hälften av landets matbutiker stängt.

– De mindre, lokala butikerna stängde och i stället öppnade större. I och med det förlorade många orter sina närbutiker. Vi började fundera på hur vi kan återväcka dem, men samtidigt behålla prisnivån.

Många av de mindre butikerna stängde för att det inte var ekonomiskt hållbart, så för att kunna återinföra dem krävdes nytänkande. Lösningen? Digitala butiker.

– Tekniken är central och tack vare den kan vi minska kostnadsmängden.

Daniel berättar samtidigt att tekniken varit den största utmaningen och att företaget gjort stora investeringar för att skapa en produkt som är stabil, säker och smidig för kunden.

undefined
Daniel Lundh, en av grundarna till Lifvs, och Domenica Gerlach, butikschef, vid Lifvsbutiken i Veckholm. "På ett konstigt sätt är det mer personligt i Lifvsbutiker än i en vanlig", säger Daniel Lundh.

Enligt honom är nyckeln till framgång att det är en produkt som är självsäljande. 80 procent av boende i närheten av en Lifvsbutik har använt den första månaden efter öppnandet.

– Vi har inte lanserat en ny produkt, utan tillgång till livsmedel. För oss handlar det inte om att konkurrera ut närbutiker, utan att etablera butiker där vi behövs som mest, där andra butiker inte kan göra det.

En av förevändningarna mot obemannade butiker är att mötet med personal går förlorad.

– På ett konstigt sätt är det mer personligt i Lifvsbutiker än i en vanlig, eftersom vi har en ständig dialog med våra kunder genom appen.

undefined
I butiken handlar man via Lifvs app. Genom att använda telefonens kamera skannar man varornas streckkoder. När man är klar betalar man antingen via sitt registerade betalkort eller swish.

Daniel lyfter att som konsument är det positiva inte att butiken är obemannad, utan att det finns en butik överhuvudtaget. Det visar sig även i efterfrågan.

– Vi får förfrågningar om att öppna butiker hela tiden. Inte minst från kommuner, men även från andra länder.

Utomlands har Lifvs fått stor medial uppmärksamhet. Bland annat har The Guardian och Business Insider skrivit om företaget.

En annan företagskedja på marknaden är Automat. I deras butiker identifierar man sig också via BankID, men utcheckning sker via en självscanningskassa.

– Jag gillar att man kan ta lång tid på sig och ta hur mycket av vad som helst utan att någon dömer, säger Miriam Wästberg i Automats butik i Kungsängen.

undefined
"Det är enkelt och lätt att använda butiken. Alla kan göra det, om man har BankID", säger Miriam Wästberg i den obemannade butiken Automat på Eldkvarnsgatan i Kungsängen.

För närvarande finns det två Automatbutiker i Uppsala, men i september är det tänkt att en tredje ska öppna, något som UNT tidigare har skrivit om.

Obemannade butiker är en trend på uppgång och snart kommer det också finnas fler Lifvsbutiker. 

– Med hundratals orter som står utan butik kommer det säkert dyka upp fler i framtiden, säger Daniel Lundh.

Teknik – en förutsättning

För att obemannade butiker ska kunna fungera krävs tekniska lösningar. Lifvs och Automat har löst det på olika sätt, men båda använder sig av BankID för att identifiera sina kunder. Först efter identifikation är det möjligt att gå in i butiken.

I Lifvs butiker skapar man ett konto i deras app och skannar sedan in varor via den. Pengarna dras automatiskt och ett kvitto mejlas. I Automats butiker använder man sig utav en självskanner och betalar med ett vanligt betalkort.

Källa: Lifvs och Automat

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!