Den pågående pandemin har skyndat på utvecklingen. Allt fler villa ha sina paket levererade till dörren. David Ahlmark, platschef vid Svensk Hemleverans, ser en marknad som växer och bedömer att den kommer att fortsätta växa.
– Idag befinner vi oss i ett läge som vi trodde att vi skulle nå först om tre år. Det är pandemin som drivit fram utvecklingen. Människor vill undvika trängseln i butiker samtidigt som det är bekvämt, säger han.
Svensk Hemleverans hette tidigare UNT Distribution. I takt med att upplagorna av papperstidningar har sjunkit har företaget tvingats hitta nya intäktskällor. Logistiken finns redan på plats. Nu breddar företaget sin verksamhet och kör ut paket till privatpersoner och företag dag- och kvällstid. Till detta ska läggas morgontidningar som körs ut till prenumeranter på morgnarna och veckotidningar och kvällstidningar som lämnas hos butiker och tobakshandlare. Vidare har företaget kylbilar i sin fordonsflotta.
Svensk Hemleverans samarbetar i dag med Early Bird, ett företag som levererar paket till hushåll. Tidningsbuden lämnar paketen vid dörren i samband med tidningsutdelningen. På så sätt använder man en distributionskanal som redan finns på plats.
– Just nu tittar på alla möjliga uppdrag. Vår fördel är att vi kan leverera dygnet runt. Paketdelen är den som växer allra mest just nu. Egentligen kan vi köra allt. Gränsen går väl vid vindkraftverk, säger David Ahlmark.
Ska ni börja köra ut livsmedel till kunder från de stora butikskedjorna?
– Vi kör Linas Matkasse och matkassar åt City Gross idag.
Upplever du att ni ligger före konkurrenterna?
– Nej, det gör jag inte. Vår styrka är att vi kan leverera dygnet runt. Vi håller på att bygga upp en organisation med Mediehuset UNT och Early Bird, säger David Ahlmark.
För tidningsbuden innebär arbetet att yrkesrollen förändrats. Nu är de distributörer. I Uppsala cyklar buden och i länet använder de bilar och lastbilar. Idag har företaget cirka 250 anställda i Uppland.
– Vi jobbar hårt för att minska utsläppen. Vi går över till elbilar och utvecklar ständigt vår fordonsflotta.
Från åkerinäringens sida gör man klart att den ökade e-handeln ställer krav på transporterna. De ska bli fossilfria samtidigt som det behövs 50 000 nya förare inom de närmaste tio åren. Det kräver att samtidigt konsumenternas medvetenhet om transporter behöver öka.