På många systembolag runt om i landet gapar hyllorna tomma just nu. Även på sina håll i Uppsala är det brist på populära drycker på grund av problem med leveranserna.
– Det skiftar vilka som har leveransproblem, men Uppsala sticker inte ut. De flesta butiker har klarat sig bra, medan andra inte har fått leveranser i tid, säger Charlotte Näsström Morén, presskontakt på Systembolaget.
Problemet ligger i en komplex leveranskedja med leverantörer, distributörer och underleverantörer. Nu under sommaren är många på semester och det är svårt att få tag i nya chaufförer och lastbilar som kan köra. Systembolaget har även samma leverantörer som bland annat restauranger som nu får hålla öppet längre igen. Det har skapat ett högre tryck på efterfrågan.
– Leveranserna går inte från A till B så att säga. När det inte klaffar i alla led så får vi dessa bekymmer, säger Charlotte Näsström Morén.
Främst handlar det om säsongprodukter som tagit slut, som rosé, mousserande viner och öl.
– Vi märker att kunderna har stor förståelse för problemet. Går man in och är intresserad av en specifik produkt som är slut kan våra medarbetare rekommendera något annat.
Charlotte Näsström Morén tror att problemet kommer att fortsätta sommaren ut.
– Vi och leverantörerna jobbar på högtryck för att lösa det här så snart som möjligt. Men det kan sträcka sig till slutet av augusti, säger hon.