Som en del i Teslas arbete att utöka servicekapaciteten etablerar de nu en anläggning i Fyrislund med både försäljning och service. Utöver service på plats kommer det finnas två mobila servicetekniker som gör servicejobb hemma hos kunder eller på arbetet. De kommer täcka området från Heby i väster, Gävle i norr och ner till Upplands Väsby. Kunderna behöver inte vara på plats vid bilen utan den kan öppnas på distans i appen.
– Det uppskattas av kunderna. Det finns en ökad efterfrågan att kunna utföra service utan att nödvändigtvis komma till ett av våra service centers. Under pandemin uppskattade kunderna Teslas digitala tillvägagångssätt ännu mer, berättar Maria Lantz, kommunikationsansvarig på Tesla.
I dagsläget görs 40 procent av servicearbeten utanför centren och de kan utföra 80 procent av alla reparationer ute hos kunder. De hoppas även kunna rekrytera fler mobila servicetekniker framöver.
– I nuläget är vi totalt 10 anställda på den här anläggningen och målet är dubbla antalet på sikt.
Enligt henne ökar försäljningen i Sverige trots påfrestningar på mångas privatekonomi och ett osäkert världsläge. I fjol var Tesla en av få bilmärken i Europa som ökade sin försäljning.
– Vi ser fortfarande större efterfrågan än vad Teslas fem fabriker kan producera i dagsläget, så är det generellt med elbilar. Elbilar står för drygt 30 procent av försäljningen hittills i år men utgör knappt 10 procent av bilparken i dag.
Enligt statistik från Mobility Sweden ökade försäljningen av elbilar i Sverige under årets första kvartal med 285 procent jämfört med i fjol.
Däremot så har produktionssvårigheter påverkat leveranstiden hos Tesla när fabriken i Shanghai nyligen stängde ner en period på grund av pandemin.
– Tidigare låg leveranstiden på mellan tre veckor och två månader. I dag är leveranstiden från augusti till februari 2023 beroende på vilken modell, vilket ändå är relativt kort tid.
Ett steg i att korta ner leveranstiden är att Tesla öppnat en ny fabrik i Tyskland där mestadelen av den europeiska produktionen nu ska ske. Genom ny teknik säger man sig kunna förbättra både produktionstid, kostnad och underhåll. Tekniken gör att man reducerar antal karossdelar i fram-och vagnen från 70 till 2 mellan Model 3 och nya Model Y Performance. Den nya tysktillverkade modellen finns nu i Sverige.