Hos centret, som är ett av tre i Sverige, hamnar de Nordeakunder som har frågor om ärenden via telefon, chatt eller kundpost. Under pandemin har de sett ett ökat behov från sina kunder att komma i kontakt med dem.
– Det började i egentligen i våras med börsoron och osäkerhet kring hur kunder som blivit permitterade skulle klara av att betala sina lån. Sedan fortsatte det under hemestern där många köpte sommarstugor, byggde pooler och köpte bilar, vilket gjorde att många ville komma i kontakt med oss. Och det här har fortsatt, säger Maria Bouveng som är enhetschef på Nordeas kundservice i Uppsala.
Av de 39 som hittills har anställts kommer flera från branscher som har haft det tufft under coronapandemin, som flyg-, rese- och byggbranschen samt detaljhandeln. Samtliga nyanställda har genomgått en fyra veckor lång internutbildning.
– Vi är glada att folk som söker sig till oss har vana av serviceyrken. Det viktigaste är att man gillar att jobba med kunder och brinner för kundservice, fortsätter Maria Bouveng.
Sammanlagt arbetar i nuläget omkring 230 heltidsanställda samt ett 70-tal timanställda på kund- och lånecentret som ligger i Muninhuset vid Östra Ågatan i Uppsala. Behovet av att fortsätta nyanställa kommer troligen att finnas även under nästa år.
– Vi planerar att rekrytera fler i vår som det ser ut just nu, säger Maria Bouveng.
Nordeas andra två kundcenter ligger i Sundsvall och Malmö.