Första gången det fanns en butik på platsen för Coop i Boländerna var 1970. 51 år senare kände man att det var dags för en förändring. Nu är butiken först i landet med en speciell plockenhet.
– Det här är en satsning vi gör för att utveckla e-handeln i Uppsala. Uppsalakunder har kunnat beställa varor digitalt men då har de körts från Stockholm, nu flyttar vi den verksamheten hit. Vi plockar ihop varorna och kör ut dem härifrån så att vi blir mer lokala, säger Anders Ohlsén, butikschef vid stora Coop Boländerna.
En yta på 150 kvadratmeter som tidigare var butikens avdelning för frukt och grönt har nu gjorts om till ett lager där e-handelsvarorna plockas ihop. I samband med satsningen har runt 20 personer anställts, och målet är att anställa 20 till innan sommaren. En av de som kom till butiken på grund av satsningen är Rasmus Engqvist, enhetschef för e-handeln.
– Vi är den första butiken i Sverige som lyfter ut en så stor lagerdel, vi plockar 40 procent av alla varor på lagret och 60 procent ute i butiken. Vi ska öka andelen vi plockar på lagret så mycket som möjligt för att inte störa den fysiska kunden och för att få ett effektivare plock, säger han.
Wilma Sundgren är försäljningsledare och flyttade till Uppsala från Linköping för att arbeta med e-handelssatsningen.
– Jag fick möjligheten att börja här och flyttade hit för att vara med i projektet. Jag tror absolut att e-handeln är framtiden i hur vi handlar mat.
Den nya satsningen innebär att Uppsalakunderna kommer att kunna handla varor från lokala leverantörer, någonting som inte gick när e-handeln utgick från Stockholm. I början av december drog plockenheten igång, och efter en uppskalningsprocess ska butiken leverera till bland annat Uppsala, Knivsta, Märsta och Enköping.
– Sitter du i Märsta kommer varorna härifrån. Det betyder att våra lokala leverantörer får ett större distributionsnätverk, samtidigt som vi kan erbjuda arbetstillfällen i Uppsala, säger Rasmus Engqvist.
Beslutet att satsa på projektet togs sommaren 2021.
– Pandemin har gett e-handeln en extra skjuts, många tycker att det är smidigt att beställa digitalt för att spara tid, säger Anders Ohlsén.
Initialt ses satsningen som ett test, men Ohlsén tror att plockenheten är här för att stanna.
– Vi tror stenhårt på det här.