De senaste tio åren har Robin Gelinder förmedlat 1 238 bostäder för ett totalbelopp på 3,32 miljarder kronor. Det innebär drygt 2 bostäder för totalt mer än 6 miljoner kronor, varje vecka, året runt, i tio år.
Resultatet har gjort honom till den mäklare som förmedlat flest bostäder i Uppsala län – för den tredje största summan i hela Sverige, enligt en undersökning av Hemnet.
– Det känns häftigt. Hårt arbete har gett resultat, säger Robin när UNT träffar honom på Bjurfors kontor på Kungsgatan.
Det är inte utan att man undrar – hur mycket jobbar du?
– Jag räknar oftast inte mina timmar, men jag skulle tro att det ligger runt 60–70 timmar i veckan. För mig har det varit en livsstil också, jag tycker det är så kul att jobba.
Utöver allt jobb har Robin både sambo och barn.
– Vi har hittat ett system som funkar för oss. Jag har lyckats kombinera hårt jobb med ett härligt liv.
Men det härliga livet är kanske inte så härligt som man kan tro. Åtminstone inte i pengar räknat.
– De flesta mäklare får behålla en procent av mäklararvodet, resten går till byrån. Men det är klart att ju mer du säljer, desto mer tjänar du. Om du förmedlar många bostäder får du en bra lön.
De senaste två åren har varit tuffa för verksamma i bostadsbranschen, till följd av höga räntor och en trög marknad. Men för Robin har det inte varit ett problem.
– Jag tror att tuffa tider gynnar erfarna mäklare, för att säljare blir mer noggranna med vilken mäklare de väljer.
För att bli den mäklare som kunderna väljer tycker Robin att man behöver jobba hårt – och gilla människor.
– Många tänker att mäklaryrket handlar om bostäder, men det är människor. Om du vill bli framgångsrik måste du se till att både köpare och säljare är nöjda, trots att det är säljaren som betalar arvodet.
En vanlig föreställning om mäklare är att de förskönar verkligheten, ibland till och med luras. Vad tänker du om det?
– Under mina år har jag försökt höja anseendet på mäklaryrket, så jag blir väldigt besviken och arg när jag hör att någon mäklare gör något dumt. Jag tror att information är den bästa nyckeln till att få en köpare intresserad. Och att man är ärlig.
Men några klyschor måste ha smugit sig in i dina beskrivningar av objekt?
– Jag tycker att bilderna och planlösningen är viktigast, för det är de som köparna tittar på mest. Men jag är nog skyldig till en del klyschor, som "ljust", "högt i tak", "härlig atmosfär".