Tidigare har Voi valt att dra ned hastigheten till sex kilometer i timmen på flera gågator i Göteborg, Stockholm, Oslo, Köpenhamn och Helsingfors. Detta efter att kritik riktats mot att många som har hyrt deras produkt har kört för fort.
Att det är möjligt att begränsa hastigheten beror på Vois teknik där de hyrda elsparkcyklarna är uppkopplade till ett nät som gör att hastigheten sänks automatiskt när fordonet kommer in i vissa områden. I normala fall går det att köra elsparkcyklar från Voi i 20 kilometer i timmen.
Framöver kommer hastighetsbegränsningar att införas även i fler svenska städer. Uppsala är en av dem.
– Tanken är att dessa så kallade slow speed zones ska finnas i alla städer där Voi finns, och de införs kontinuerligt i samråd med berörda städer, skriver Kristina Hunter Nilsson, kommunikationschef på Voi Technology, i ett mejl.
En annan aktör som hyr ut elsparkcyklar i Uppsala är företaget Lime.
– Om vi ser behovet av denna funktion från åkare och städer så kommer vi kunna addera denna funktion. För tillfället är alla sparkcyklar i Uppsala begränsade till 20 kilometer i timmen, skriver Niklas Joensen, som är ansvarig för Lime i Norden, i ett mejl.
Vilka gator i Uppsala som är aktuella för reducerad hastighet och när det kommer att införas är ännu inte bestämt.
– Det vi har diskuterat tidigare med Voi är Dragarbrunnsgatan och gågatan, säger Ellinor Wik, som är trafikplanerare på Uppsala kommun.