I höst är Draknästet tillbaka i SVT:s regi. I programmet presenterar en entreprenör sitt växande företag med hopp om att få minst en av fem investerare att haka på.
– Det är ett tvärsnitt av vad svenskt företagande och näringsliv har att erbjuda. Det är unga, gamla, kvinnor, män, erfarna och nya, allt från fysiska produkter till digitala lösningar, säger Jonas Eriksson.
Övriga drakar är Jacob De Geer, Lena Apler, Sara Wimmercranz och Shervin Razani. Några mer kända företagarnamn än andra.
– Jag tror produktionen ville ha en komposition av okända och kända investerare. Jag är lite av båda. Jag är känd i min fotbollskarriär men samtidigt är jag rätt okänd som investerare. Här i länet kanske fler har koll på mig, men samtidigt är vi drakar olika som investerartyper, säger Jonas och utvecklar:
– Från idrotten får man egenskaper som är otroligt viktiga i näringslivet. Titta bara på Bengt Baron, simmaren som sedan var vd för ett gäng stora företag. Många idrottsmän lyckas, och det är ingen tillfällighet. Det gäller att vara modig, ta motgångar och våga ändå.
I Sigtuna är Jonas Eriksson ett företagarnamn sedan tidigare, bland annat med gymkedjan WE och bolag där han sålt och köpt medierättigheter.
När UNT frågar om Sigtunabons medverkan märks det varför han tackade ja till att vara med.
– Om min insats kan göra så att någon vågar satsa på sin dröm har mitt syfte att vara med uppfyllts.
Och även om det är en återupplivad programserie tror Sigtunadraken att programmet passar ännu bättre år 2021.
– Förut var man anställd och fick guldklocka. Nu är det mer att förverkliga sin egen dröm och våga, säger Jonas Eriksson och berättar om det svåra med att vara investerare:
– Det är våra egna pengar. Det är inte monopolpengar och det gör att vi blir väldigt kritiska och ifrågasättande på den korta tiden. Det är därför det blir så realistiskt. Det är riktiga pengar på spel för företagarna också.
Inte rädd att missa något stort?
– Någon av oss kommer nog sitta där och säga i stil med: ”Det där med internet är ingenting", som Sven Hagströmer gjorde med Storytel för tio år sedan, säger Jonas och skrattar:
– Men så är det med att investera, det är som att döma. Vi kan förbereda oss före och försöka att ta de bästa besluten. Det går inte att titta tillbaka och vara besviken.