Det är bilförmedlaren Kvdbil som kartlagt andelen laddbara bilar i landets 290 kommuner. Föga överraskande är det i storstadskommuner med många höginkomsttagare som andelen av elbilar och laddhybrider är högst samtidigt som de är relativt sällsynta i glesbygdskommuner med långa avstånd för invånarna.
– Kartläggningen blottar klyftan mellan stad och land. Det är framför allt i välbärgade storstadskommuner som man kör elbil, inte i glesbygden eller i kommuner med låga medelinkomster. För att fler ska välja elbil som sin nästa bil behövs bättre förutsättningar och mer stimulanser. Antalet laddplatsermåste öka kraftigt och det behövs fler bilar som uppfyller människors olika behov vad gäller räckvidd och prisklass, säger Daniel Odsberg, försäljningschef på Kvdbil, i ett pressmeddelande.
Störst andel laddbara bilar finns i Solna kommun, 25,7 procent, följt av Danderyd (23,5 procent) och Nacka (15,4 procent). Lägst andel finns i Sorsele där bara 0,2 procent av de registrerade bilarna är laddbara, enigt kartläggningen.
I Uppsala län rullar högst andel laddbara bilar i Knivsta med 5 procent.
Så här ser det ut i länets övriga kommuner: Uppsala 4,8 procent, Håbo 4,6 procent, Enköping 3,5 procent, Östhammar 2,3 procent, Älvkarleby 1,7 procent, Heby, 1,7 procent, Tierp 1,7 procent.