De första veckorna på det nya året brukar innebära ett högtryck på gymmen. Så är det inte i år. Coronarestriktioner och den nya pandemilagen som begränsar antalet besökare på bland annat träningsanläggningar gör att färre får plats, samtidigt som många avvaktar med sina besök.
Friskis & Svettis, som är den största aktören i Uppsala, märker av en tydlig nedgång av antalet besökare. Under första veckan i januari var det 60 procent färre som besökte någon av deras anläggningar, jämfört med samma period förra året.
– Det är många som avvaktar just nu. Vid årsskiftet är det normalt många som både förnyar sitt träningskort och tecknar ett nytt. Även där är det en nedgång på 60 procent jämfört med förra året, säger Helena Hovstadius, verksamhetschef hos Friskis & Svettis i Uppsala.
En undersökning som gjordes bland medlemmarna i början av november visar att en tredjedel har pausat sin träning på Friskis & Svettis under pandemin. Den största andelen gäller medlemmar över 60 år, samt den som normalt brukar träna där 1–2 gånger i veckan.
När pandemin slog till var Friskis & Svettis snabba med att sätta in åtgärder. Förutom förstärkta hygien- och städrutiner begränsades antalet besökare på deras fem anläggningar i Uppsala och antalet grupp-pass glesades ut för att minska trängseln. Man har dock tvingats minska öppettiderna något för att sänka lönekostnaderna.
Hos gymkedjan Actic, med sex anläggningar i Uppsala, har antalet besökare nästan halverats sedan pandemilagen trädde i kraft.
– Vi har sedan länge infört en rad åtgärder för att göra träningen hos oss så säker som möjligt, men visst påverkar även de nya reglerna oss och vi anpassar verksamheten efter det. Ett normalt år brukar vi få många nya medlemmar just under det första kvartalet och så är inte fallet i år. Så det är ett stort tapp för oss, säger Sofia Brandberg, marknadschef på Actic.
Nedgången märks även hos Puls & Träning som driver fyra gym i Uppsala. I deras fall handlar det hittills under pandemin om ett tapp i försäljningen av månadskort med cirka 20 procent. Puls & Tränings gymlokaler är ofta obemannade under stora delar av dagen, men hittills uppges begränsningen av antalet personer på gymmen ha fungerat. Hur många är markerat på entrédörren.
– Vi har personal på plats för att säkra att maxgränsen inte överskrids på alla tider då risk för detta föreligger, skriver företagets vd Per Lehmann i ett mejl.
Hur orolig är du över er verksamhet med tanke på pandemin?
– Det här är en stor prövning för oss och det påverkar givetvis vår ekonomi, men vi kommer kunna fortsätta leverera ett bra erbjudande från samtliga våra gym.
Den gymkedja som tycks ha klarat sig bäst ekonomiskt under pandemin, om man ska tro företagen själva, är Nordic Wellness som driver fem anläggningar i Uppsala. De tog redan kring jul höjd för vad som komma skulle i och med den nya pandemilagen.
– Det som hände var faktiskt att vi kunde höja besöksantalet på flera av våra gym. Om det är fullt är det en ut och en in som gäller, säger företagets vd Magnus Wilhelmsson.
Som flera andra gymföretag erbjuder även Nordic Wellness digitala gruppass som kan utföras i hemmiljö eller virtuellt på uddare tider på det lokala gymmet via en stor bildskärm.
– Det här har mångdubblats bland våra medlemmar. Online-träningen har kommit för att stanna, fortsätter Wilhelmsson.