Amazon brukar beskrivas som världens största e-handelssajt där man som konsument kan köpa det mesta, en så kallad ”one stop shop”. Sedan starten i USA 1995 har företaget expanderat till ytterligare 16 länder där Sverige nu blir nummer 17.
I USA har Amazon omkring 45 procent av e-handelsmarknaden enligt flera branschtidningar. I Tyskland, där företaget etablerade sig 1998 uppges den vara 40 procent. Hur stor den andelen blir i Sverige återstår att se.
Ett Uppsalaföretag inom e-handeln som har en lång erfarenhet av att sälja sina produkter via Amazon är The Friendly Swede som bland annat har väskor samt sport- och fritidsartiklar i sitt sortiment.
Företaget, med huvudkontor i Uppsala, omsätter 50 miljoner kronor där i stort sett alla intäkter kommer från försäljning via Amazons sajter.
– Jag tror att det här är bra för Sverige, men jag tror inte att Amazon kommer ta över marknaden totalt, utan att de kommer få stora utmaningar. Det finns flera svenska spelare som kommer att ge dem en match, vilket är bra för konsumenterna, säger The Friendly Swedes vd Jonas Carlsson.
För närvarande håller Amazon på att försöka övertyga svenska företag om att ansluta sig. Ett stort e-handelsföretag i Uppsala inom kontorsmateriel är Inkclub med en årlig omsättning på 600 miljoner kronor.
– Amazon är ett väldigt speciellt djur, det finns inget liknande någonstans. Det blir en speciell situation på marknaden när de kommer in, vilket kommer att påverka alla svenska e-handlare i större eller mindre utsträckning, säger Inkclubs vd Martin Benckert.
Att ansluta sig är inte aktuellt för Inkclubs del.
– Vi kommer inte att göra det i ett första skede. Amazon vill så klart ha en massa anslutna företag för att bygga upp sin produktdatabas, men vi avvaktar och ser hur saker och ting utvecklar sig, fortsätter Benckert.
Ett annat Uppsalaföretag som har följt den amerikanska jättens första steg i Sverige på nära håll är Kitchentime, som säljer köksprodukter på nätet. Sedan en tid tillbaka har de sitt lager i Eskilstuna. Precis intill det har Amazon byggt sitt svenska lager på omkring 15 000 kvadratmeter.
– Det är ett med deras mått ganska litet lager, så de kommer nog inte vara snabba på leveranser av ett särskilt stort sortiment utan kommer i början att behöva leverera från Tyskland och andra länder, där tappar de en av deras stora konkurrensfördelar, säger Kitchentimes vd Joel Falck.
Mycket av Amazons affärsidé och framgång bygger på att externa företag kan ansluta sig till deras näthandel och där nå en större målgrupp än på den egna webbsidan.
– Vi jobbar just nu mycket med expansion i Europa, dels med egna sajter, men också med andra kanaler. Vi testkör med Amazon i Tyskland och vill även förbereda oss för Sverige med ett utvalt sortiment. Vi ser det inte som ett hot, utan som en möjlighet där vi kan testa oss fram, fortsätter Falck.
Hur tror du att deras satsning kommer fungera i Sverige?
– Det är svårt att säga. Den stora skillnaden är att det i Sverige är en mycket mer mogen e-handelsmarknad än i andra länder som de har gått in i.
Något exakt datum för när Amazon kommer dra i gång sin svenska webbsida vill inte det amerikanska företaget kommunicera, men att det att kommer att hända i närtid råder det inget tvivel om enligt Joel Falck.
– Om cirka en månad tror jag att den är i gång, säger han.