Så nöjda är företagen med service

Sveriges kommuner och landsting (SKL) har nyligen intervjuat tusentals företagare om hur nöjda de är med kommunernas service. Betyget för Uppsala läns kommuner varierar.

Ekonomi2017-04-27 09:50

Företagarna i Knivsta kommun är fortsatt mest nöjda med kommunens service till företagen. Knivsta får ett sammanvägt NKI, nöjd-kund-index, på 73 på en hundragradig skala. Det är ett snäpp högre jämfört med när mätningen senast genomfördes 2014.

Undersökningen bygger på ett underlag där totalt 22 000 företagare i hela landet svarat på frågor och bedömt kommunernas service inom myndighetsområdena brandskydd, bygglov, markupplåtelse, miljö- och hälsoskydd, livsmedelskontroll samt serveringstillstånd. Alla kommuner får sedan ett sammanvägt NKI.

Även Håbo och Uppsala kommun har förbättrat sina betyg sedan den förra mätningen. Uppsala kommun får ett betyg på 67, ett snäpp upp jämfört med 2014. Uppsala ligger dock fortfarande under rikssnittet som det här året ligger på 70.

– Företagsklimatet i Uppsala måste bli bättre om vi ska nå vårt mål om 70 000 nya jobb och från kommunens sida arbetar vi hårt med att förbättra bemötandet och servicen till företagen. Vi har fortfarande lång väg kvar, men det är glädjande att ansträngningarna har gett resultat inom flera områden, säger Marlene Burwick (S), kommunstyrelsens ordförande, i en kommentar.

Tittar man på de olika områdena som undersökningen tar upp har Uppsala blivit bättre på i princip samtliga områden, men inte när det gäller bygglovshanteringen. Här upplever Uppsalas företagare att kommunens service har försämrats. Marlene Burwick säger dock att ett utvecklingsarbete med flera åtgärder på just det här området pågår.

Sett till länets övriga kommuner är företagarna mindre nöjda med kommunernas service i år jämfört med för två år sedan. Den kommun som tappat mest är Enköpings kommun som får ett NKI på 58, fem snäpp lägre jämfört med den förra mätningen. Enköping har därmed också sämst service till företagen bland alla länets kommuner. Älvkarleby kommun ingår inte i undersökningen.

På nationell nivå konstaterar SKL att landets företagare blir allt mer nöjda med den service som kommunerna ger dem. Det nationella snittbetyget har ökat från 66 till 70 de senaste två åren. Tre av fyra kommuner i landet har förbättrat sin service mot företagarna sedan mätningen senast genomfördes. Störst förbättring noteras inom miljö- och hälsoskyddsområdet.

Något annat som utmärker sig nationellt är att fler större kommuner presterat bra.

Kommun för kommun

NKI står för Nöjd-kund-index. Här redovisas kommunernas sammanvägda NKI. Resultatet från 2014 inom parentes.

Knivsta 73 (72)

Håbo 72 (70)

Tierp 71 (72)

Heby 70 (71)

Östhammar 67 (68)

Uppsala 67 (66)

Enköping 58 (63)

Älvkarleby (-)

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!