Nöjen är det som flest länsbor köper på internet, till exempel konsert - och biobiljetter. Det visar en kartläggning av svenskarnas shoppingbeteende under andra kvartalet 2022, som betalbolaget Klarna gjort.
Uppsala län ligger fem procent över riksgenomsnittet och hamnar på en fjärde plats i rankingen över total onlineförsäljning per capita.
Kartläggningen visar också att länets totala internetshopping minskat något (-1 %) jämfört med riksgenomsnittet från samma period förra året.
Invånarna i Knivsta är de som handlar mest på nätet, 60 procent mer än genomsnittsvensken. Även i Heby ligger man över snittet men då med 30 procent.
I Uppsala kommun handlar man minst i av alla länets kommuner, då man e-handlar tolv procent mindre än genomsnittet. Efter det är det Älvkarleby, då invånarna nätshoppar mer än sex procent över rikssnittet.
Tomas Stavbom är regionschef för Uppsala på Stockholms handelskammare. Han säger att han inte vet säkert varför man tenderar att näthandla så mycket i länet. Han tror att det kan ha att göra med att framför allt Uppsala och Knivstas kommuner har en relativ ung befolkning.
– Knivsta har ju den lägsta medelåldern i Sverige och en välutbildad befolkning som är vana vid internet, de kan då ha en högre benägenhet att näthandla.
Tomas Stavborn tror att närheten till fysiska butiker kan vara orsaken till att invånarna i Uppsala kommun näthandlar minst i länet.