Under juni, juli och augusti i år ökade antalet nätter som besökare i Uppsala spenderade på hotell jämfört med samma period 2018. Det visar siffror som Statistiska centralbyrån (SCB) har tagit fram. De cirka 6 300 fler hotellnätterna innebär en ökning på 4,5 procent.
Helena Bovin är marknadschef på kommunens turistbolag Destination Uppsala. Hon är glad över siffrorna:
– Det är fantastiskt roligt. Vi har exempelvis märkt att konserterna i Botaniska trädgården har lockat många, vilket är kul, säger Helena Bovin.
I somras spelade bland annat rockveteranerna ZZ Top i Botaniska trädgården. Och några veckor senare stod Gyllene Tider på samma plats när de stannade till i Uppsala på sin avskedsturné. Men enligt Destination Uppsala ska också flera av Uppsalas övriga utflyktsmål – bland annat domkyrkan och Lennakatten – ha fått ett uppsving i antalet besökare.
Just Lennakatten besöks enligt Helena Bovin ofta av inflyttade Uppsalabor tillsammans med besökande släkt och vänner. Den sortens gäster menar hon är lite vanligare i Uppsala jämfört med andra delar av landet.
– Vi har ju förmånen att ha en stadigt ökande befolkning. Och med det kommer fler besökare som vill hälsa på sina hitflyttade anhöriga.
Utöver evenemang och besöksmål tror Helena Bovin att sommarens väder också är en anledning till ett ökat antal hotellnätter:
– Det har varit en positiv faktor – fint väder, men inte lika varmt som förra året, vilket gör att man orkar ta sig runt mellan olika platser.