Ett nytt koncept under Uppsala fashion weekend, som genomfördes veckoslutet 19–22 september var en klädbytardag för märkeskläder kallat Fashion swap AW. Totalt genomfördes 25 klädbyten, en siffra som arrangören Park Inn by Radisson inte var nöjd med.
– Tyvärr kom det inte så många som vi hoppats på, och det kan vi spekulera i om det berodde på att vi inte nådde ut tillräckligt eller om det var just märkeskläder, att den målgruppen kanske inte är lika benägen att tänka second hand, säger Maria Rydhmer som är på marknadskoordinator hos eventarrangören Park Inn by Radisson.
– Men vi är glada att vi genomförde och provade att göra detta. Vi tror och hoppas ju att det ändå bidrog till en större medvetenhet om hållbar konsumtion, fortsätter hon.
Hotellet anordnar sedan många år tillbaka ett liknande arrangemang i samarbete med Naturskyddsföreningen, men som inte är nischad mot just märkeskläder. Det eventet brukar hållas i april och i våras bytte 600 plagg ägare.
– Samtidigt skapade det här 25 byten, och enligt Naturskyddsföreningens sätt att räkna blev det ändå en minskad förbrukning på 19 kilo kemikalier, 25 000 liter vatten och 173 kilo minskade utsläpp av koldioxid, säger Maria Rydhmer som vidare berättar att allt överskott skänktes till Stadsmissionen.
Intresset överlag var annars bra under Uppsala fashion weekend. Torsdagens modevisning i Uppsala konsert & kongress innebar nytt besöksrekord, men nådde inte upp till målet på 400 betalande.
– Vi hade 360 besökare, vilket är fler än vi någonsin haft, så vi är ändå nöjda, säger Lisa Thörn som är vd för arrangören Uppsala Citysamverkan AB.
Totalt hölls omkring ett 50-tal evenemang under modeveckan. Besöksflödet i city var högst under torsdagen.
– Vi ökade med 8 procent jämfört med en vanlig torsdag. Besöken ökade även under fredagen och lördagen med 1 till 2 procent, säger Lisa Thörn.
Nästa år firar Uppsala fashion weekend tio år.
– Det kommer att märkas, då kommer vi att gå all in, säger Lisa Thörn.