När coronaviruset bröt ut i Sverige förra senvintern störtdök försäljningen för de fysiska modebutikerna i Uppsala, vilket bland annat ledde till att anrika Janemars och Jaber försattes i konkurs (där de senare nu har öppnat i ny regi på gågatan vid sidan om nykomlingen Marty).
Rolans herrmode, som har funnits på Dragarbrunnsgatan sedan 1990, tappade nära halva sin omsättning i mars 2020, vilket tidningen rapporterade om i april förra året.
– Jag vill bara glömma hur det var då. En sådan smäll till vet jag inte om vi klarar av en gång till, säger Camilla Liljegren Lundell som driver butiken tillsammans med sin pappa Roland Liljegren.
För att klara krisen drog Rolans igång kampanjer till sina stamkunder, satsade på hemleveranser och utökade sitt sortiment med sportigare märken och dammode.
– Det är det som har gjort att vi har överlevt samt att vi har haft leverantörer som har ställt upp, säger Camilla Liljegren Lundell.
Relativt nyligen har företaget även lanserat en egen webbshop, något de aldrig tidigare har haft.
– Jag ser det lite som ett andra skyltfönster där våra kunder kan titta på våra produkter hemifrån, fortsätter Liljegren Lundell.
Branschstatistik från Svensk Handel (se faktaruta) visar att modeförsäljningen har börjat öka igen jämfört med samma period förra året. Den bilden delas av Rolans herrmode som nu ser positivt på framtiden.
– Nu är vi på banan igen efter det här tuffa året där vi har fått vända på varenda krona, säger Camilla Liljegren Lundell.
– Det känns mycket bättre nu. Vi har haft stor uppbackning av våra stamkunder. Vår personal har varit fantastisk, säger Roland Liljegren.
Även konkurrenten Bergmans, som grundades 1929 och som sedan 1985 drivs av Urban Sand, ser positivt på framtiden.
– Vi har gått starkare i maj och juni i år jämfört med i fjol. Vi ser ljuset och att det börjar röra på sig i och med att bröllopen har börjat komma igång och att fler träffas. Jag tror och hoppas att det blir en normal höst för branschen, säger Sand.
Hur klarade ni krisen?
– Vi har på fötterna sedan tidigare och har förhandlat med leverantörer och fastighetsägare framför allt. Sedan finns det en ryggsäck framöver att hantera.
Finns planer på näthandel?
– Vi har inga sådana tankar just nu. Vi vill bibehålla den personliga servicen.
Dammodebutiken Miramar på Drottninggatan, som funnits i Uppsala sedan 1976, har även de tagit sig igenom coronakrisen med nya försäljningsmetoder.
– Vi fick tänka nytt med digitala modevisningar och hemleveranser. Vi började även ta betalt via Swish så att kunderna kunde ringa in till butiken och beställa eller handla utanför. Vi fick ställa om helt och det var tufft, men stamkunderna har räddat oss, säger Miramars ägare Jessica Andersson.
Även hos dem märks det av en ökande försäljning under våren och sommaren.
– Det började hända saker i april och i takt med att vaccineringarna har kommit i gång har vi fått ett uppsving. Maj var en otroligt bra månad för vår del, fortsätter Andersson.
Hur ser du på framtiden?
– Jag tror det kommer fortsätta gå bra. Det är många fler som törs gå ut nu och restriktionerna har börjat släppa med fler som är på uteserveringarna och på stan.
Har ni funderat på e-handel?
– Ja det har vi, men det är mycket jobb med det. Nu har många hittat oss via våra sociala medie-kanaler där vi lägger ut plagg, och beställer den vägen. Det har fungerat jättebra.