Det är analys- och informationsföretaget Datscha som har tagit fram statistiken i samarbete med HUI Research och Nordic Council of Shopping Centers (NCSC). I rapporten framgår det att Boländerna under 2019 var den femte största handelsplatsen i Sverige med 5,3 miljarder kronor i omsättning.
Gränby centrum/Gränbystadens galleria var å sin sida Sveriges sjätte största köpcentrum 2019 sett till omsättningen med 3,1 miljarder kronor.
Skillnaden mellan en handelsplats och ett köpcentrum (där kunderna inte behöver transportera sig utomhus för att ta sig mellan butikerna) är att en handelsplats kan bestå av både ett köpcentrum och ett handelsområde, enligt rapporten.
– Detaljhandelsåret 2019 kännetecknas av en fortsatt blygsam tillväxt då detaljhandeln i allt högre grad påverkas av e-handel och förändrade köpbeteenden. Trots det hade Sveriges köpcentrum och handelsområden en tillväxt på 2,0 procent under 2019. Köpcentrumens tillväxt var 1,0 procent medan handelsområdena med mer livsmedel, hemutrustning och byggvaror, växte desto mer med 3,2 procent, säger HUI Researchs senior retail analyst, Monica Bruvik, i ett pressmeddelande.
Den handelsplats i Sverige som omsatte mest 2019 var Kungens Kurva utanför Stockholm med 7,8 miljarder kronor. Det köpcentrum i Sverige som omsatte mest 2019 var Nordby Shoppingcenter i Strömstad med 4,6 miljarder kronor följt av Westfield Mall of Scandinavia i Solna med 4,3 miljarder kronor.