Längre öppettider, en utspridd rea under konceptet ”Black Week” och ett utökat säkerhetsarbete med anledning av coronapandemin. Det är några av åtgärderna som två av de största hemelektronikvaruhusen i Uppsala, Elgiganten och Mediamarkt har infört för att hantera av kundströmmarna under Black Friday 27 november.
– Tidigare år har vi haft en önskan om att få hit så mycket folk som det bara går, men det är inte möjligt och önskvärt i år. I stället har vi lagt stort fokus på e-handeln och upphämtning av varor vid varuhuset, säger Andreas Danieli, varuhuschef på Mediamarkt i Uppsala.
Normalt brukar flera tusen besöka de bägge varuhusen under Black Friday. I fjol var det långa köer utanför Mediamarkt i Boländerna innan öppningen som i år sker redan klockan 07 på morgonen jämfört med klockan 08 i fjol.
– Vi önskar att folk ska komma och handla så utspritt som möjligt under dagen. Blir det köer kommer vi att styra upp det så att folk håller avstånd. Målsättningen är att det ska vara så tryggt som möjligt för alla kunder. Ingen ska känna sig rädd för att komma hit. Vi erbjuder även både handsprit och munskydd som en service till kunderna, fortsätter Andreas Danieli.
Även Elgiganten, en knapp kilometer bort, tar hårt på säkerheten i år. Bland annat med längre öppettider under hela helgen och extrainsatta vakter.
– Vi följer Folkhälsomyndighetens rekommendationer hela vägen på alla typer av sätt. Vi kommer vid behov ha köbildning utanför så att bara ett begränsat antal är inne i varuhuset i samtidigt. Vi har också värdar som går runt och ser till att alla håller avstånd, både vid kassan och inne i varuhuset. Vi kommer också att dela ut information vid entrén om hur man ska bete sig, säger Payam Fadaei, varuhuschef på Elgiganten i Uppsala
Förväntar du dig köer när ni öppnar på morgonen?
– Med tanke på att vi har längre öppettider förväntar vi oss att kunderna kommer utspritt under dagen. Vi har gott om produkter, så det går att komma senare.
Tidigare år har som sagt tv-apparater varit det som har sålt absolut bäst under Black Friday hos de båda kedjorna. I år ser det lite annorlunda ut så här långt under Black Week.
– Det har varit spridda skurar av varor under veckan, även om många fortfarande köper tv, säger Andreas Danieli.
– I år är det mer jämnt fördelat mellan olika produkter, säger Payam Fadaei.