Att besökarna har blivit färre i Uppsalas citykärna i och med coronaviruset är ingen hemlighet. Förra veckan var tappet 18 procent och den här veckan väntas statistiken sjunka ytterligare, vilket drabbar de runt 150 restauranger och kaféer samt 250 butiker som finns i de centrala delarna.
Nu har de flesta av dem fått tänka till och tänka om för att nå ut.
– Även om det ser tomt ut på stan så pågår det ett febrilt arbete innanför dörrarna med att hitta lösningar och försök att nå ut via sociala medier, säger Lisa Thörn som är vd för Uppsala Citysamverkan.
– Det handlar mycket om hemleveranser och att man försöker erbjuda soloshopping innan öppning eller video- och fotoshopping med mobilen. Det gäller att man hjälper varandra och hittar kreativa lösningar, fortsätter hon.
Hur löser butikerna leveranserna?
– Jag tror att man löser det med egna bilar eller med cyklar. En del använder också taxibilar som inte har så mycket kunder just nu.
Lista på cityhandlares initiativ (i urval):
- Design- och klädbutiken Stickspåret erbjuder sig att öppna tidigare, där kunden får hela butiken för sig själv. Även klädbutikerna Miramar, Blanco och Herta erbjuder samma tjänst.
- Blomsterrummet och Sakura Blomsterhandel erbjuder hemleveranser av sina produkter.
- RC Vaccinationer erbjuder unika tidsbokningar i egna lokaler den som behöver vaccinera sig.
- Mattsons guld och Guldsmedjan erbjuder hemkörning av sina produkter.
- Skrädderiet Mäster Arnes gör hemleveranser och hämtningar för den som behöver hjälp. Förutsättningen är att kunden bor inom en halvtimmes avstånd med cykel eller buss.
- Butikskedjorna Lush och Rituals erbjuder gratis handtvättar i sina butiker.
- Varuhuset Åhléns städar extra mycket och har tagit bort alla tester i make up-avdelningen.
- The Uppsala English Bookshop erbjuder hemleveranser med cykel.
Källa: Uppsala Citysamverkan