De senaste åren har Black Friday blivit en stor handelsdag i Sverige – både i de fysiska butikerna och inom e-handeln. I många branscher har den rent av gått om mellandagsrean i betydelse.
Den rådande coronapandemin och Folkhälsomyndighetens rekommendationer har dock kastat om förutsättningarna.
– Vi har haft en dialog med våra hyresgäster om hur de planerar för årets Black Friday. Vi märker där en tydlig tendens till försiktigare erbjudanden och försiktigare kommunikation. I det senare fallet avstår en del helt från att kommunicera annat än i butik. Många väljer dessutom att utöka kampanjperioden till en Black Weekend eller till och med en Black Week för att undvika stora folkmassor under en enskild dag, skriver Gränbystadens och Forumkvarterets ägare Atrium Ljungbergs kommunikationsansvarige Marianne Perslow i ett mejl.
Några gemensamma event under Black Friday fjol kommer inte Gränbystaden eller Forumkvarteret att anordna.
– För vår del ligger fokus på att säkerställa att hyresgästerna noggrant planerar sina egna eventuella kampanjer för att se till att de går att genomföra på ett tryggt och säkert vis, fortsätter Perslow.
Det var för omkring tio år sedan som readagen började dyka upp som ett fenomen i Sverige. Tvärtemot i USA, där Black Friday har sitt ursprung, var det svenska e-handlare som först tog sig an konceptet så att deras kunder kunde få hem julklapparna i god tid. I USA har i stället de fysiska butikerna varit drivande.
– För fem år sedan började även de fysiska butikerna i Sverige att hänga på. Från början var det oftast av typen 30 procent på hela sortimentet till att i dag mer vara strategiska kampanjer med specialpriser på några utvalda produkter. Jag tror att många handlare kom på att det inte gick att rea bort hela julhandeln innan den ens hade börjat, säger Jonas Arnberg som är vd på handelsanalysföretaget HUI Research.
Hur ser du på årets Black Friday?
– I mörket av coronapandemin kan inte fysiska butiker längre ha som koncept att trycka in så många människor som möjligt under en dag eller en helg. I den utsträckning det går att ha Black Friday kommer det att gå mot en Black Week eller rent av en Black Month, så att man sprider ut erbjudandena under flera dagar. Annars kommer det inte att gå att ha coronasäkra avstånd i butikerna.
Tvärtemot den fysiska handeln väntas i år omsättningen öka kraftigt inom e-handeln under Black Friday. Förra året passerade en miljon paket i Postnords terminaler under just den här helgen. I år väntas den mängden öka med 30 procent jämfört med förra året.
– Det är mycket paket som ska ut och det har varit en ökad e-handel under hela året. Under det andra kvartalet växte till exempel e-handeln med 49 procent som en effekt av coronapandemin och social distansering, säger Camilla Törnkvist som är distributionsområdeschef på Postnord i Uppsala.
För att klara av de ökade volymerna har Postnord anställt extrapersonal och utökat antalet utlämningsställen. I Uppsala län handlar det om 35 nyanställda medarbetare, tre nya utlämningsställen och en utökad fordonsflotta.
– Vi kommer även att erbjuda hemleveranser på lördagar framöver i Uppsala, vilket vi inte har haft tidigare. Det kommer att gälla fram till 9 januari. Vi kommer också att ha extraöppet på lördagar på vårt stora servicekontor på Pustgatan, fortsätter Camilla Törnkvist.