Rosendalbutik en av landets tio bästa mataffärer

Hemköp i Rosendal öppnade hösten 2020. Nu är butiken nominerad till priset "Årets butik" på Dagligvarugalan som går av stapeln i oktober i Stadshuset i Stockholm.

Amera Becirovic har varit med i butiken sen den den öppnade och är i dag butikschef.

Amera Becirovic har varit med i butiken sen den den öppnade och är i dag butikschef.

Foto: Anna Ludvigsson

Ekonomi2022-08-17 21:00

– Det är så klart en stolthet att bli nominerad, säger butikschef Amera Becirovic när UNT träffar henne i butiken.

Dagligvarugalan hålls av branschens oberoende affärstidning Fri Köpenskap och har arrangerats sen 2008. I kategorien "Årets butik" bedöms bland annat lönsamhet, matglädje, nytänkande och affärskänsla. Juryn har gjort flera kundbesök hos butiker och lyfter fram de som anses vara goda exempel i branschen.

En anledning till nomineringen tror Hemköp själva är att den har ett stort fokus på närproducerat och ekologiskt. Amera Becirovic visar lokala producenter i butiken, som Uggelsta Ägg och Tempel Brygghus.

undefined
Uggelsta Ägg hör till de lokala producenter som säljs i butiken.

Med fokus på närproducerat och ekologiskt, har ni även tänkt på saker som att undvika svinn?

– Ja. Vi säljer ut genom ”win-win mot svinn” där vi sätter ner priset med 50 procent. Vi ställer ut allt per avdelning och kunder vet var de kan hitta det. Sen gör vi även fruktpåsar med sånt som är ätbart men kanske är lite skrumpet. Kött och mejerier som gått ut får vi dock inte sälja. Men en del skänker vi till Stadsmissionen. Vi försöker slänga så lite som möjligt.

undefined
Produkter med kort datum sorteras per avdelning för att motverka svinn.

Butiken har även valt att inte ha en öppen delidisk utan säljer enbart packat.

– Det är dels just för att det blir mer matsvinn med en delidisk. Och det finns nu samma utbud packat.

En annan del som butiken framhäver som anledning till nomineringen är att de har "en stabil butiksdrift".

Vad innebär det?

– Vi håller ofta samma nivå, även när det är körigt. Vi vet hur vi ska prioritera för att det ska se bra ut mot kunderna. Det är ordning och reda och hyllorna är välfyllda. Personalen har koll.

undefined
Sisela Ekman Ladru är sommarjobbare i butiken. "Jag trivs bra här", berättar hon.

Hon ser personalen som den främsta anledningen till att butiken lyckats på så kort tid.

– När vi började var vi bara tre personer med tidigare butikserfarenhet. Det har verkligen varit en utmaning men nu har vi skapat ett väldigt bra team, berättar hon.

Många Uppsalaföretag har svårt att anställa ny personal nu, är det något ni har upplevt?

– Det har varit svårt att hitta rätt. De flesta tror att det är ganska enkelt att jobba i butik men det krävs en hel del. Men vi får in många ansökningar; speciellt från yngre människor. Vilket är tacksamt då de ofta har mycket möjligheter att utvecklas.

Så småningom ska de fira nomineringen med personalen och hoppas att hela teamet ska kunna medverka om de går vidare till topp tre som går vidare till final.

undefined
Butikschef Amera Becirovic.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!