Sammanlagt inbringade Uppsala Auktionskammares samlade auktioner 273 miljoner kronor under 2020, en ökning med 9 miljoner jämfört med det tidigare rekordåret 2019 då de inbringade 264 miljoner.
– Jag tror att det finns två faktorer till detta, dels att marknaden för konst och antikviteter har varit stark de senaste tre åren rent generellt, dels att många branscher som jobbar med hem och inredning inte har sett en nedåtgående trend under pandemin. I stället har många lagt mycket pengar på sina hem i stället för på dyra resor, säger Magnus Bexhed.
Inför året hade Uppsalaföretaget investerat hårt i nya större lokaler i Stockholm. Vid coronautbrottet i mars tystnade telefonerna och få ville då sälja sina konstverk hos det anrika företaget som har sin bas i det gamla Riksbankshuset i Uppsala.
– Jag var ganska pessimistisk då, även om vår bransch historiskt inte har påverkats av ekonomiska nedgångar sett till slutpriser, men det som ofta sker då är att det kommer ut färre objekt på marknaden och det var det vi såg på våren, fortsätter Bexhed.
Men i början av sommaren vände det – vilket alltså gjorde att företaget slog ett nytt rekord.
– Det som hände var att vi gick över mer digitalt och sedan har vi varit noggranna under pandemin, som till exempel att vi har använt munskydd sedan i höstas, vilket gjort att kunder har känt sig trygga och fortsatt lämna in objekt. Vi har även jobbat mycket digitalt med värderingar och använt Facetime. De flesta köpare har även deltagit i auktionerna virtuellt, säger Magnus Bexhed.
Hur ser du på kommande år?
– Det blir nog svårt att toppa det gångna året, vilket jag även sa om 2019. Men vi ska göra allt vi kan och försöka utöka våra marknadsandelar.
Här är de tio objekt som Uppsala Auktionskammare sålde för högst belopp under 2020: 1) Anders Zorn ”Skala potatis” 8,6 miljoner kronor, 2) Helmer Osslund ”Åreskutan från Kall” 5,5, 3) Sigrid Hjertén ”Det blå lokomotivet” 4,5, 4) Adrian Allinson ”Självporträtt med en modell framför ett stafli” 3,4, 5) En ovanlig kejserlig kinesisk tekanna i porslin ”Kejsar Jiaqings märke och tid” 3,3, 6) Cornelis Verbeeck ”Krigsfartyg utanför kusten med en stad och ett fort i bakgrunden” 2,8, 7) Fernand Léger ”De tre etiketterna” 2,5, 8) Marc Chagall ”Vargen som blev herde” 2,5, 9) Georg Haupt ”Gustaviansk byrå” 2,4, 10) Helmer Osslund ”Höstdag vid Stora Sjöfallet” 2,4.