Raseriet mot SJ – nu krävs de på ersättning

De senaste veckorna har flera av SJ:s avgångar i Mälardalen ställts in på grund av brister i ett planeringssystem. Nu rasar Mälardalstrafik mot situationen – och kräver SJ på ersättning.

Johan Örjes tycker att SJ:s inställda tågavgångar är oacceptabla.

Johan Örjes tycker att SJ:s inställda tågavgångar är oacceptabla.

Foto: Anders Jagemo

Ekonomi2021-11-20 14:00

Totalt är det 140 avgångar som har ställts in i Stockholm-Mälardalen de senaste två veckorna. SJ kör i området på uppdrag av Mälardalstrafik, som drivs av Region Uppsala och övriga fem regioner i området.

– Det är helt oacceptabelt att ett så stort och välrenommerat företag som SJ inte kan ha en bättre kontroll på verksamheten utan att resenärerna drabbas, säger Johan Örjes (C), ledamot i Mälardalstrafik och regionråd i Region Uppsala.

SJ har nyligen infört ett nytt planeringssystem för scheman, men hanteringen av systemet har orsakat personalbrist. Det är framför allt i Mälardalen som avgångarna har ställts in, någonting som Öjes tycker är provocerande.

– På sträckan Uppsala-Stockholm finns det alternativ så att man i alla fall kan ta sig till jobbet, men det är klart att det har betydelse.

Från och med fredagen kommer var femte tågavång med Mälartåg att ställas in, och SJ har ännu ingen lösning på problemet. Nu undersöker Mälardalstrafik möjligheten att kräva ersättning från SJ på grund av avtalsbrott.

– Mälardalstrafik har diskussionen med SJ och ska avgöra vilka områden man ska söka ersättning för, det kan även omfatta den trafik som går i Uppsala.

Nu hoppas Örjes att SJ löser situationen snabbt, samt att de utvärderar hur det kunde ske.

– Någonting måste de ha missat. Vi försöker få tillbaka resenärerna till kollektivtrafiken, få dem att lita på den, då är det här en oerhört tråkig händelse.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!