The Shirt Factory har fram till nu varit representerat med sju butiker i Stockholm, på NK och Åhléns. Nu tar man nästa steg och flyttar in konkursade Indiskas lokaler på gågatan i Uppsalas centrum – tillfälligtvis, åtminstone just nu.
– Vi har vårt huvudkontor och lager i Uppsala så det känns naturligt att vi syns här. Pop up-konceptet är ett bra första test att under en begränsad tid prova butiksmöjligheten här.
– När vi byggt ut vårt sortiment kommer vi att titta på möjligheten till en permanent butik i Uppsala, säger David Gustafsson, vd för The Shirt Factory.
Företaget har haft butiken öppet tag nu. Den här veckan är den dock stängd.
– Nu laddar vi och förbereder oss med nya varor inför nästa veckas Black Week, förklarar David Gustafsson.
Som namnet antyder är en popup-butik en sådan som öppnas under en kortare period – från några timmar några timmar till några månader.
Uppsala Citysamverkan är en intresseorganisation som arbetar för att göra stadens citykärna än mera attraktivt. Stängda butikslokaler är något man inte vill se i Uppsalas centrum då har negativ påverkan på besökstalen i citykärnan.
– Den här modellen bidrar till färre stängda lokaler samt är en bra plattform för företag som under en tid vill få visa nya produkter. Vi har även noterat att det finns fastighetsägare som har som affärsidé att regelbundet hyra ut lokaler till olika pop up-företag, säger Lisa Thörn.