Oro i taxibranschen: "Har varit det bortglömda folket"

Smittskyddssäkerhet, behov av stödpaket och ett kraftigt förändrat kundmönster: Så har Uppsalas taxiförare påverkats av coronapandemin.

Flygkörningarna har minskat rejält under året. Bilden är tagen i ankomsthallen på Arlanda, före pandemin.

Flygkörningarna har minskat rejält under året. Bilden är tagen i ankomsthallen på Arlanda, före pandemin.

Foto: UNT Arkiv

Ekonomi2021-01-03 10:00

– Man känner sig inte helt trygg, vi är mycket i bilen och distansen till kunderna är inte så stor även om de sitter i baksätet. Sedan vet vi ju inte heller om de vi kör är smittade eller ej, vilket också bidrar till att man känner sig osäker, berättar Ahmed Farai, taxiförare sedan tio år tillbaka. 

Denna osäkerhet vittnar även av andra förare som UNT har pratat med om. Hayrettin Kurt, som också arbetat i branschen i ett decennium, delar Ahmed Farais oro.

– Vi har känt oss osäkra trots råden vi fått – särskilt vid transporter till och från sjukhus, säger han.

Hayrettin Kurt berättar om de skyddsåtgärder som satts in för förarnas och kundernas skull. 

– Det enda vi kan göra egentligen är att använda mask och handsprit, men såklart har vi inte tillgång till samma utrustning som vården. En stor del av bilarna har avskärmningsskydd för att skydda förarna, men jag vet inte hur mycket de hjälper. Vi försöker också rekommendera kunderna att sätta sig i baksätet, men ibland har de behövt sitta i framsätet och det kan man inte göra något åt.

Taxiföraren Göran Söderquist, med mångårig erfarenhet inom branschen, håller med om Hayrettin Kurts beskrivning.

– Man spritar händerna och håller avstånd. 

Dessa skyddsåtgärder nämns också av Jan Johansson, taxiförare sedan elva år tillbaka.

– Jag har alltid munskydd när jag kör, och handsprit finns tillgänglig även för kunderna, säger han.

Samtliga förare som UNT har intervjuat konstaterar att antalet kunder har minskat markant sedan pandemins start. Restriktionerna inom andra sektorer har påverkat på taxibranschen tydligt – inte minst begränsningarna av resandet.

– I början av mars sjönk kundantalet som en sten, vi tappade runt 80 procent av våra körningar. Många kunder är affärsresenärer, så vi påverkades oerhört av att Arlanda stängde. Samtidigt sjönk också andelen privata resenärer drastiskt, berättar Hayrettin Kurt.

Ahmed Farai upplever en liknande situation. 

– Flygkörningarna har minskat otroligt, nattkörningarna likaså – där har vi nog kring 80 procent färre kunder än normalt. 

Göran Söderquist understryker att just flygkörningarna är viktiga för taxibranschens framtid.

– När Arlandatrafiken väl kommer i gång igen lär det nog gå bra.

På det stora hela har pandemin orsakat en hel del osäkerhet för taxiförarna, där den ekonomiska otryggheten har vuxit i takt med att coronaviruset fortsatt att spridas. 

– Jag har kollegor som tjänat 30 kronor i timmen under pandemin, berättar Hayrettin Kurt.

– Det känns som vi behöver stöd från staten på en nivå vi inte fått ännu. Vi har löst situationen genom att skala ner och anpassa oss så gott det går, men vi har många utgifter, och bilarna kostar mycket att ha i drift.

– Om situationen fortsätter på samma vis går branschen en dyster framtid till mötes, spår Jan Johansson. 

– Vi kör ju mest på provision så det är ju tufft. Inom avtalsrörelser och liknande har det känts som att vi inom taxi varit litegrann det bortglömda folket, så staten får gärna hjälpa till mer. 

Enligt Svenska taxiförbundet har utformandet av de hittills framtagna stödpaketen, gjort att många förare fallit mellan stolarna på grund av hur taxibranschen är strukturerad. Förbundet uppmanar därför regeringen att utforma ett särskilt stöd anpassat efter taxiföretagens specifika behov.  

Taxibranchen hårt drabbad

Små taxiföretag saknar i regel kapitalreserver, och kan därför snabbt bli hårt drabbade vid stillestånd i verksamheten. Sex av sju taxiföretag är enmansföretag eller företag med ett litet antal anställda, och två tredjedelar av företagen drivs som enskild firma. I oktober 2020 var antalet taxichaufförer inskrivna på Arbetsförmedlingen, dubbelt så många som i oktober 2019. 

Källor: Svenska taxiförbundet och Sveriges radio. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!