Nytt taxibolag till Uppsala – möts av branschkritik

Taxibranschen i länet får ytterligare konkurrens. Detta sedan det estniska företaget Bolt gör en satsning i Uppsala.

Det estniska företaget Bolt gör en taxisatsning i Uppsala.  "Jag har själv har bott i Uppsala och vet om att det finns behov av andra färdmedel om man inte vill cykla", säger  Bolts Sverigechef Albin Grkovic.

Det estniska företaget Bolt gör en taxisatsning i Uppsala. "Jag har själv har bott i Uppsala och vet om att det finns behov av andra färdmedel om man inte vill cykla", säger Bolts Sverigechef Albin Grkovic.

Foto: Bolt/Pressbild

Ekonomi2021-02-15 09:46

Tidningen har tidigare skrivit om Bolts planer, vars affärsidé är att erbjuda prisvärda taxiresor, matleveranser och elsparkcyklar via en app. Sedan tidigare finns företaget i Stockholm, Göteborg, Malmö och Lund och från och med den här veckan även i Uppsala då deras taxiverksamhet har dragit i gång.

– Det finns ett stort pendlande mellan Stockholm och Uppsala och därmed redan en kundbas som vi vill förse med resor. Sedan bottnar det även i att jag själv har bott i Uppsala och vet om att det finns behov av andra färdmedel om man inte vill cykla. Taxibranschen i Uppsala har heller ännu inte riktigt sett den digitalisering som vi har sett i Stockholm, Göteborg och Malmö vilket är oförklarligt om du frågar mig, säger Bolts Sverigechef Albin Grkovic.

Konkurrenten Uber, som även de erbjuder taxiresor via en app, har dock funnits i Uppsala sedan 2016.

– Vi har försökt att profilera oss som ett schysstare alternativ för förarna. Vi har som riktlinje att ta ut en lägre avgift än de konkurrenter som redan finns på marknaden där vi etablerar oss och försöka behandla förarna som partners, fortsätter Albin Grkovic.

undefined
Taxiförbundets förbundsdirektör Claudio Skubla är kritisk till Bolt. "Jag har fått signaler om att förare har lämnat seriösa åkerier för att köra för Bolt för att undanhålla skatt", säger han.

Branschorganisationen Taxiförbundet, som de flesta etablerade taxiföretagen i Uppsala tillhör, är dock kritiska till företag som Bolt och Uber som inte är medlemmar. 

– Vi har inget emot konkurrens och utveckling av produkter, tjänster och service. Det vi vänder oss emot är att de inte använder sig av taxameter och inte redovisar hur mycket körningar de har för Skatteverket, vilket leder till en snedvriden konkurrenssituation, säger förbundsdirektören Claudio Skubla.

– Jag har fått signaler om att förare har lämnat seriösa åkerier för att köra för Bolt och Uber för att undanhålla skatt, fortsätter han.

Bolt håller inte med om den kritiken.

– Vi är inte av samma åsikt som Taxiförbundet gällande att vi inte följer gällande lagstiftning, tvärtom. Vi arbetar dessutom tillsammans med både taxametertillverkare och relevanta myndigheter för att göra det enklare för relevant information att finnas tillgänglig hos alla parter. Till skillnad från när man använder kontanter innebär betalning genom en app att alla transaktioner är spårbara, dokumenteras digitalt genom Bolt-appen, redovisas i fakturor och syns i kontoutdrag. Finns det misstankar om fusk har vi rutiner för att kontrollera så att allt har gått rätt till, säger Albin Grkovic.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!