Tidningen har tidigare skrivit om att Foodora öppnat ett livsmedelslager i Boländerna varifrån det går att beställa hem matkassar till dörren inom 30 minuter via deras app.
Nu kommer konkurrens från Ding Dong som sköter sina leveranser med elcyklar. Sedan i somras driver bolaget verksamhet i Stockholm och har långt gångna planer på en expansion, enligt Dagens Industri. Uppsala ser ut att bli den andra staden i Sverige.
– Vi håller på och letar efter lokaler. Vi hade tänkt dra i gång oktober, men nu siktar vi på någon gång efter årsskiftet, säger Anders Carlsarv som är grundare till Ding Dong tillsammans med Louis Kaufman och Nadine Kolbe.
Varför har ni valt Uppsala som nästa stad?
– Vi har lärt oss av liknande bolag på kontinenten att bostadstätheten är avgörande för att få snurr på en sådan här verksamhet, och då passar Uppsala bra in. Det bor även många studenter som kanske inte storhandlar med bil och kan nyttja oss i stället.
Liksom Foodora erbjuder Ding Dong ett fullskaligt livsmedelssortiment där beställningarna görs med en app.
– Fördelen med oss är att vi anpassar utbudet utifrån vad kunderna efterfrågar i olika områden. Vi kommer även samarbeta med lokala aktörer, som bagerier, fortsätter Carlsarv.
Hur ser du på konkurrensen?
– Vi har tittat mycket på Tyskland och England och där finns redan flera aktörer, vilket gynnar branschen. I framtiden tror jag att många kommer använda flera olika appar.
Totalt väntas Ding Dong ha omkring 20 anställda i Uppsala.