Företaget har växt rejält de senaste åren och öppnat ett stort antal butiker runt om i Norden liksom i Tyskland.
Nu står Uppsala och liksom ytterligare en butiksöppning i Helsingfors på tur. Hos Granit ser man en rad skäl till att man etablerar sig i Uppsala.
– Uppsala har en imponerande befolkningsmängd som vi tror har potential. Vi har märkt av en stor efterfrågan på Granits produkter i Uppsala, vilket starkt motiverar vårt beslut, säger Håkan Åkerström, vd på Bergendahl Home som äger Granitkedjan.
Hon menar även att Uppsalas stadskärna är intressant med ett bra uthyrningsläge och få tomma butikslokaler samt att Stora torget nyligen renoverats.
Företaget finns i dag i Lund, Linköping och Umeå – städer som har stora likheter med Uppsala, menar Håkan Åkerström.
– Uppsala som en attraktiv studentstad spelade också en betydande roll i vårt beslut då vi redan har uppnått framgång i andra studentstäder.
Granit kommer att flytta in i lokalen på gågatan (Svartbäckgatan) i början på oktober.
Har ni någon speciell strategi när det gäller etableringsorter?
– Trots utmanande tider söker vi ständigt efter nya möjligheter att etablera oss. Faktorer som närvaro av studenter, specifika handelsmönster, köpkraft och befolkningsstorlek är det vi tar hänsyn till. Vi har märkt en stark efterfrågan i Uppsala.
Företaget har i dag totalt 41 butiker i Sverige (19 stycken), Norge (7), Finland (7) och Tyskland (7).