Nu hårdnar kampen om matkunderna

Kampen om kunderna hårdnar i Uppsala. Stora Coop i Boländerna har infört en prisgaranti. Men konkurrenterna i närområdet är inte oroliga.

Coop inför prisgaranti för sin butik Boländerna.

Coop inför prisgaranti för sin butik Boländerna.

Foto: Lars Johansson

Ekonomi2019-11-23 19:31

I veckan införde Stora Coop en prisgaranti där medlemskunder får dubbla mellanskillnaden tillbaka i kontanter om man hittar samma vara till ett lägre pris i en annan butik. Prisgarantin gäller i 41 Stora Coop-butiker, bland annat i Boländerna, Enköping och Märsta.

Det kan vara ett nytt grepp i livsmedelsbranschen, prisgarantier har tidigare lanserats av kedjor inom elektronik- och vitvaruhandeln.

– Vi har jobbat med att pressa priserna och sänkt priset på 10 000 varor i butiken under året. Nu känner vi oss trygga med att vi ligger på rätt prisnivå för att införa prisgarantin, säger Anders Ohlsén, stormarknadschef för Stora Coop i Boländerna.

Är det ett priskrig på matvaror under uppsegling?

– Nej, vi vill inte starta något priskrig. Med vår garanti gör vi ett statement gentemot våra medlemmar och visar att vi är med och konkurrerar prismässigt med andra butiker.

Butikerna i närområdet tar dock Coops nya satsning med ro.

– Det är hela tiden hård konkurrens med prispress inom livsmedelshandeln där butikerna väljer olika strategier. På Citygross är vår strategi att vara vassa på färskvaror som kött och fisk och erbjuda klippvaror på bland annat mejeri- och charkvaror. Dessutom ska vi ge kunderna en riktigt bra kundupplevelse i butiken  med personlig service, förutom att ha bra priser, säger Viktor Lund, nytillträdd butikschef för Uppsalas två Citygrossbutiker.

Inte heller Hans Linton, butikschef marknad på Ica Maxi i Gnista, är särskilt orolig för att tappa kunder.

– Jag tror verkligen kunderna vet vad saker ska kosta. Vi är trygga i att vi har låga ordinariepriser och tar hjälp av oberoende prisundersökningar för att säkerställa detta. Det är en hygienfaktor, säger han.

– Det är en stentuff marknad där alla vill vässa sig vilket är bra. Ansvarstagande och engagemang, miljö, hälsa och sortiment är också mycket viktigt för oss och våra kunder, säger Hans Linton.

Men hur viktigt är priset?

– Priset är ganska viktigt, men kundens upplevelse i butiken, närheten och bemötande från personalen är också viktigt, svarar Anders Ohlsén.

Hittills har han inte fått in så många kundreaktioner sedan kampanjen startade. Men branschsajten Butikstrender skriver att prisgarantin kan stå Coop dyrt och hänvisar till prisjämförelser som gjorts tidigare som visat att Willys varit 6–8 procent billigare än Coop-butikerna. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!