Vilken är din banks största utmaning i dag?
– Det har hänt väldigt mycket med bankverksamheten de senaste åren och det vi ser nu är nog bara starten på något som kommer att bli gigantiskt. Vi ser ett förändrat kundbeteende där kunderna är mer otåliga, oberoende, uppdaterade och kunniga. Vi ser en otroligt snabb teknisk utveckling, en form av digital revolution. Dessutom är regelverken mer omfattande och till det har vi en negativ ränta. Det här är bara exempel på saker som gör det helt annorlunda att bedriva en bank i dag, jämfört med för bara några år sedan.
Och vad är den största utmaningen?
– Den digitala utmaningen är nog den största förändringen. Vi som arbetar med det här måste mentalt ställa om. Det som var rätt och riktigt för något år sedan kan vara annorlunda i dag. Vi måste vara mer agila, mer lättrörliga. Alla kunder måste mötas på det sätt som de vill bli mötta och sedda på. Samtidigt ska man komma ihåg att även om vi står inför jättestora utmaningar är det till syvende och sist alltid två människor som ska mötas, kärnan är att personkemin fungerar.
Hur arbetar ni med de här utmaningarna?
– Vi vill vara specialister på det vi gör. Kunderna vill att vi ska vara engagerade, vara experter och leverera det de vill ha. Det är också så vi försöker agera. Vi skapar också nya sätt att möta våra kunder på. Ofta möter vi kunderna fysiskt, men lika ofta digitalt. Vi kan ha ett möte över telefon där både vi och kunden är uppkopplade, kan prata och se samma saker framför oss och samtidigt koppla in specialister på andra sidan jorden om det behövs. Den nya tekniken innebär också möjligheter.
Hur viktig är den lokala närvaron för er?
– Viktig. Som bank måste du synas och höras för att finnas, det är jättetydligt i Uppsala. Alla bankernas varumärken är kända men det är inte varumärket Nordea som avgör om Nordea i Uppsala är bra, utan det är hur vi som jobbar på och företräder Nordea är.
Hur ska man tänka när man väljer bank för sitt företag?
– En privatperson som behöver ett bolån kan surfa runt, hitta det bästa priset och nöja sig där, men en företagsaffär är så mycket mer. Har man ingen bankkontakt sedan tidigare ska man träffa några olika aktörer och känna efter. Personkemin är jätteviktig. Ju mer komplex affär du har desto viktigare är det att du hittar en professionell partner. Din bank ska fungera som ett riktigt bollplank och när du ringer din bank ska du inte behöva berätta hela storyn från början. Din bank ska förstå din affär och kunna följa med företaget genom hela resan. Att driva företag är en lång resa och förtroende är A och O.