Modevisning håller Drottninggatan levande

På tisdagskvällen arrangerar handlare på Drottninggatan en gemensam modevisning. Ett av många knep för att få butikerna att överleva.

Butikerna på Drottninggatan samarbetar oavsett inriktning. Eija Lietoffs (t.v.) Läslusen har en självklar plats när Jessica Andersson på Miramar kör modevisning tillsammans med JW Larsson och Stil.

Butikerna på Drottninggatan samarbetar oavsett inriktning. Eija Lietoffs (t.v.) Läslusen har en självklar plats när Jessica Andersson på Miramar kör modevisning tillsammans med JW Larsson och Stil.

Foto: Ida Lindhagen

Ekonomi2020-03-10 12:30

Gänget utmed Drottninggatan, från bron upp till Carolina Rediviva, gör vad de kan för att stimulera handeln. På tisdag kväll är det dags för modevisning, som ett sätt att hålla sitt hörn av city levande.

– Så här måste man göra för att överleva. Det måste hända någonting hela tiden, berättar Jessica Andersson som äger klädbutiken Miramar.

Kläder från Miramar, JW Larsson och secondhandbutiken Stil kommer att visas. Glasögon och smycken från Rediviva optik och Cameo och Läslusen visar muminväskor. Retrobutiken Odhner står tillsammans med Jacquelines blommor för rekvisitan på scenen. På så sätt kan flera handlare delta och synas. 

Modevisningen hålls på resturang Cousteau och förköpsbiljetterna sålde slut på ett par dagar. Nu letar de efter en större lokal till nästa gång. Och fler evenemang planeras som en del i ett strukturerat samarbete.

– Vi har frukostmöte varje månad där vi diskuterar planer framöver, berättar Jessica Andersson.

Planerna handlar om gemensamma evenemang. Det kan vara till exempel kulturnatten, julmarknader eller digitala strategier. Och handlarna ser ljust på framtiden.

– Det känns stabilt. Vi har en relation till våra kunder och det är det vi har att gå på. Det kommer att ta ett tag, men jag är säker på att det vänder för handeln i city, säger Jessica Andersson.

– Efter vårt samarbete med Arrenius ser vi nya kunder i butiken. Därför är det så viktigt att samarbete oavsett on vi säljer samma saker, säger Eija Lietoff som driver Läslusen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!