I konkursansökan uppger bolaget att det har saknats täckning för skulder och att Mediamind, tidigare Forefront, därför har hamnat på obestånd.
– Det handlar om 5–10 miljoner inklusive lönegarantiskulderna. Bouppteckningen är inte klar ännu. Det finns inga fysiska tillgångar av direkt värde, säger konkursförvaltaren Conny Engstrand från Strandahl Advokater.
Uppsalaföretaget, som har funnits sedan 2009, har enligt konkursförvaltaren, bland annat haft kunder inom besöksnäringen. Mediamind har varit sysselsatta inom digital marknadsföring.
– Som jag har förstått det har man gjort förvärv och gått ihop med andra bolag, men det har inte blivit så bra som man hade trott, vilket gjort att man har hamnat efter med betalningar av olika slag. Tanken var att jobba i kapp det här under förra året, men då kom coronaviruset och då blev uppförsbacken för stor, säger Conny Engstrand.
Tillsvidare finns företagets hemsida kvar då en aktör har tagit över den och varumärket. Hur det blir med resten av bolaget är högst oklart.
– De har hjälpt till och försökt rädda det här innan konkursen, och har då fått bolaget som säkerhet. Jag ser inga problem med att de driver varumärket vidare då jag bedömer att verksamheten inte har något värde. De har planer framöver, men de har ännu inte tagit över alla anställda, säger Conny Engstrand.
Vid konkursansökan hade Mediamind 12–13 anställda som nu omfattas av den statliga lönegarantin. 2019 omsatte företaget nära 30 miljoner kronor.