2017 var Martina Sahl mammaledig. Då föddes idén till Eldstickan.
– Jag har alltid haft en massa olika affärsidéer och jag tänkte att om jag någonsin ska starta mitt andra företag så måste jag starta mitt första, säger hon.
Martina började enkelt med tändstickor i olika färger. Nu säljer hon även ljus, brandsläckare, brandvarnare och en brandfilt gjord för att ligga framme som en inredningsdetalj.
– Många har vackert framställda böcker och då kan den här ligga högst upp, eller i köket bland kokböckerna.
Martina berättar att det bästa är att ha en brandfilt som är synlig och lättillgänglig, exempelvis en röd upphängd på väggen.
– Men det här är ett bra alternativ till den som inte har någon, eller som har en inslängd i ett skåp. Jag har försökt kombinera så att det är snyggt och säkert.
Hon hoppas att produkten ska göra att fler vill brandsäkra sina hem.
– Det är viktigt att man har koll på sina brandsäkerhetsprodukter, och att man har det lättillgängligt. Om det här kan bidra till att rädda ett enda liv är jag superglad.
Eldstickans produkter säljs online och hos nära 500 återförsäljare. Martina började med att investera 40 000 kronor i företaget, 2020 låg omsättningen på tre miljoner.
– I år siktar jag på sex miljoner.
Sedan i mars jobbar Martina heltid med företaget, och förhoppningen är att expandera utomlands.
– Jag hoppas att Eldstickan ska bli en svensk designklassiker.