– Entreprenörsdrivet har alltid funnits hos mig. Jag är en jättedålig anställd! Ingen av mina tidigare arbetsgivare tyckte nog att jag var så bra, säger Madelene Törnblom, 25, med ett skratt.
2017 sålde hon en häst som hon ägde tillsammans med sin pappa för 120 000 kronor. Far och dotter använde sedan pengarna som startkapital för att börja bygga Maya Delorez. Företagsidén var tydlig: att modernisera ryttarens garderob.
– Jag hade hållit på med hästar hela livet och gnällt mycket på ridkläderna, att det borde gå att göra bättre. Till slut sa pappa: "Så gör det då."
Det var bara att sätta igång. Den första produkten, som än i dag är en storsäljare, var ett par ridbyxor i ett stretchigt och sportigt material med en mobilficka längs med låret.
– Nu har nog nästan alla ridbyxor det, men då fanns det inte alls. Det var vi nog en av de första med, säger Madelene.
Men innan den första produkten lanserades fanns en rad hinder att övervinna. Hur designar man egentligen kläder? Vad behöver man tänka på för att driva ett företag? Och hur ska man tänka kring logistiken?
– Jag googlade till förbannelse. När jag väl fått fart på produktionen hade jag slut på pengar till marknadsföring, så jag kodade den första hemsidan själv. Det blev många timmar på Youtube för att lära mig koda, säger Madelene.
Företagets första produkter lanserades 2018, när Madelene var 20 år gammal, och samma år hade bolaget en omsättning på 1,2 miljoner kronor.
2020 hade omsättningen stigit till 40 miljoner kronor, för att året därpå mer än fördubblas till 91 miljoner kronor, med 25,5 miljoner i vinst och 19 heltidsanställda. Under 2022 har grundaren Madelene Törnblom tilldelats flera prestigefulla utmärkelser som Årets unga grundare, Årets unga vd och Årets kvinnliga stjärnskott i Stockholm och Uppsala.
– Det är ingen som har backat oss, vi har inte tagit in något externt kapital. Så kan jag, kan vem som helst. Det är jättekul, det går liksom att göra det fastän du börjar på noll, säger Madelene och tillägger:
– Jag tror också att det var rätt bra att jag var så ung när jag började. Jag var helt orädd, och hade ingenting att förlora. Det stod inte så mycket på spel. Nu kan jag titta tillbaka och fråga mig själv: "Hur fasen vågade jag det?"
Men hösten 2021 kom Madelenes hårda arbete och långa dagar till slut ikapp henne. Efter att ha andats Maya Delorez de senaste fyra åren, från tidig morgon till sen kväll, och en tids hälsoproblem sade Madelenes kropp till slut ifrån och hon hamnade på sjukhus.
– Jag tappade all kreativitet. Det var nog det som var värst. Det var inte roligt att jobba längre. Det tog lång tid att komma tillbaka ifrån, säger Madelene, och tillägger:
– Jag blev skiträdd. Jag fick en riktig käftsmäll.
Hon drog ner ordentligt på arbetet, och fick i stället förlita sig på att hennes anställda kunde driva företaget vidare.
– Jag fick ett jättefint kvitto på vilka som jobbar hos mig, och insåg att Maya Delorez kan stå på egna ben.
I dag försöker hon hålla arbetstiden mellan klockan 8 och 17, och prioriterar träning och återhämtning. Men med facit i hand hade hon ändå inte ändrat på särskilt mycket i sin företagarresa. De långa dagarna och totala fokuset var en viktig byggsten för att utveckla det företag Maya Delorez är i dag.
– Jag tror inte att det hade blivit samma sak om jag inte hade gjort det på det sättet. Vissa kommer till mig och frågar om hur de kan göra en liknande resa som mig, men vill ha bolaget lite vid sidan av, och inte lägga 100 procent på företagandet. Jag tror inte att det går. Jag hade inte kunnat ge mig in i det med ambitionen att jobba mellan 8–17 med en timmes lunch från start. För en annan typ av resa, visst, men jag tror inte att jag hade kunnat göra min resa utan att ge 150 procent under en tid.
Det stora framtidsmålet är att bli ett av världens största ridsportmärken. Men det stannar inte där.
– En annan långsiktig plan är att inte bara bli en hemsida där man kan köpa kläder. Vi vill bygga upp ett helt community. Vi vill skapa en plattform med tips, tricks och träningsövningar. Kanske kan vi starta en akademi för lovande ryttare, eller göra något för barn vars högsta dröm är att få prova på att rida. Vi vill bli större än bara våra produkter.