Lokalt havredrycksföretag växer – efter Oatly-kritik

Uppsalaföretaget Havredals, som säljer havredryck, har ökat sin försäljning kraftigt den senaste månaden.

"Det har varit medvind från början, men den senaste månaden har intresset varit enormt", säger Havredals vd och grundare Per-Johan Thörn om den ökade försäljningen.

"Det har varit medvind från början, men den senaste månaden har intresset varit enormt", säger Havredals vd och grundare Per-Johan Thörn om den ökade försäljningen.

Foto: Pressbild

Ekonomi2020-09-20 15:52

Det var i februari som Havredals första produkt lanserades i ett flertal Ica-butiker i Uppsala. Sedan dess har efterfrågan ökat kraftigt. Nu meddelar företaget att deras produkter numera säljs i mer än 60 butiker i Stockholm, Uppland, Västmanland och Halland. Framöver väntas de även lanseras i Malmö samt hos en stor onlinebutik.

— Det har varit medvind från början, men den senaste månaden har intresset varit enormt. Det beror delvis på kritiken mot marknadsledande Oatly och samarbetet med Blackstone. Många kaféer och livsmedelsbutiker ser sig om efter alternativ, och vi är den enda svenska fristående aktören, säger Havredals vd och grundare Per-Johan Thörn i ett pressmeddelande.

Karta: Havredals Biodevelop Ab
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!