Stockholms Handelskammare rapporterar att intäkterna för landets hotell under april var 13 procent högre än samma månad 2019. En specialrapport framtaget av Stockholms Handelskammare i Uppsala län visar att intäkterna för Uppsalas hotell i april 2022 ligger högre än 2019 och beläggningen är 8 procentenheter över nivåerna innan pandemin.
– Det är oerhört glädjande att efterfrågan på hotell ökar och att de får möjlighet att bygga upp sin styrka efter en svår period under pandemin. Fler gästnätter pekar på att besöksnäringen börjar komma på fötter, att eventen och konferenserna återkommit och att affärsresenärerna återvänder. Det är även bra för restauranger och för den lokala arbetsmarknaden, säger Tomas Stavbom, regionchef på Stockholms Handelskammare i Uppsala län.
Helena Bovin, marknadschef på Destination Uppsala, ser också en positiv utveckling. Redan i mars hade Uppsalas hotell 9 procent fler gästnätter än i mars 2019. De har även flödesmätningar i Uppsala city som visar hur mycket folk som rör sig i staden.
– Vi såg en mycket kraftig stigning i april och sista veckan i månaden så var det en ökning med 28 procent jämfört med samma vecka 2019.
Malin Selberg är hotelldirektör på Elite Hotell Academia och hon märker tydligt att de är på väg tillbaka.
– Återhämtningen gick väldigt snabbt när restriktionerna släppte. Det trappades upp i februari och sen har det fyllts på. Redan i mars var det nästintill fullt. På våra restauranger, konferenser, logi – och det är magi.
Även Elite gör ett bättre resultat i april än motsvarande månad 2019. Inte bara ser de en ökning på logi men även fler evenemang. Företag som har väntat med konferenser, uppskjutna bröllop och events.
Däremot är 90 procent av de övernattande besökarna fortfarande svenska resenärer, enligt Helena Bovin. Hon ser några faktorer som kan komma att påverka återhämtningen framöver.
– Vi följer noggrant invasionen av Ukraina och hur det påverkar resandet. Man vill känna sig trygg och kanske inte reser till nya platser. Vi ser också att privatekonomin för svenska resenärer är belastad på ett annat sätt med ökade kostnader.
Även hotellen kommer behöva parera ökade kostnader för bland annat råvaror, el och personal.
– Det är en utmaning, även om läget är bra så behöver hotellen hitta sätt att möta både ökad efterfrågan och kostnader och jag tror att vi kommer få se en uppgång i pris.