Kreativ lösning tar bokhandlaren genom krisen

Många butiker och företag har det minst sagt tufft under coronakrisen. En som har hittat en egen väg för att överleva är bokhandlaren Eija Lietoff Schüssler.

Eija Lietoff Schüssler driver bokhandeln Läslusen.

Eija Lietoff Schüssler driver bokhandeln Läslusen.

Foto: Maria Lindblom/UNT-arkiv

Ekonomi2020-04-19 17:02

Tidningen har tidigare berättat om hur flera av city-butikerna kämpar med nya grepp för att kunna överleva när allt färre kunder rör sig ute på stan. Bland har många valt att satsa på hemleveranser och soloshopping.

En av aktörerna som har tvingats tänka om är Eija Lietoff Schüssler som driver bokhandeln Läslusen på Drottninggatan. Butiken har sedan krisen bröt ut börjat sälja pysselpaket till hemmasittande och uttråkade barn för hemleverans – vilket blivit en succé. 

Allt startade med en annons på butikens Instagramkonto.

– Det går inte att bara stå att vänta när inte lika många kommer till butiken som det brukar. Jag försökte föreställa mig hur det är att sitta hemma med barnen och inte kunna åka på sina inplanerade resor eller hålla sina kalas och jobba hemifrån. Då kom jag på idén om att ett paket med blandat pyssel vore bra, säger hon.

I pysselpaketet ingår produkter som funnits i butikens lager. Redan har omkring 200 paket sålts, varav 62 stycken såldes under påskveckan.

– Jag har inte haft någon fungerande leveranslösning. Vi har fått köra ut allt själva, fortsätter Lietoff Schüssler.

Agerandet har gjort att försäljningstappet inte blivit så stort som de hade kunnat bli.

– Det här har absolut räddat oss. I butiken har jag haft maximalt tre till tio kunder per dag som har vågat sig ut under coronakrisen. Det här har gjort att jag inte har förlorat så mycket pengar som jag hade gjort annars, säger Eija Lietoff Schüssler.

Karta: Läslusen
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!