– Jag kände att vi behövde växla upp verksamheten, säger Mikael Gustafsson som äger företaget om webbsatsningen.
Symaskinsboden är en klassiskt Uppsalaföretag. Verksamheten har tickat på, kunderna varit återkommande och omsättningen har varit stabil.
Ändå kände Mikael Gustafsson att det krävdes mera för att möta framtiden och klara av att överleva i en tuffare och mera digitaliserad värld.
Valet blev en rejäl satsning på en webbshop 2018 för att bredda kundunderlaget och öka intäkterna.
– Fram till den här tidpunkten fanns vi knappt på nätet, berättar han.
I samma veva som webbsatsningen drogs igång hade han fått besked att de var uppsagda från lokalerna på Sivia torg. Flytten gick då till de södra delarna av Kungsgatan.
In i verksamheten kom då även Kristina Höglund som hade kunskap och sedan 2000-talets början jobbat aktivt med webbhandel via sitt eget företag där hon sålt quiltprodukter.
– För mig var webben ett sett att marknadsföra sig och på sikt började den också att ge intäkter, berättar hon.
På Symaskinsboden började man nu bygga upp en webbshop.
– Till en början var det mycket arbete med att bygga upp den med olika varor, förklarar Mikael Gustafsson.
När företaget drog i gång webbsatsningen 2018 låg omsättningen på drygt 3 miljoner kronor och gav ett överskott på cirka 100 000 kronor.
Nu rullar webbshoppen på och i dag fem år senare har omsättningen mer än fördubblats och ligger på dryga 8 miljoner kronor med ett överskott på drygt en halv miljon kronor.
– En stor del av den ökningen ligger i webbhandeln. Närvaron på nätet gör att vi regelbundet får nya kunder som vi aldrig skulle ha fått annars, förklarar Erica Östergren som jobbar på företaget.
Expedieringen av webbordrar tar en stor del av arbetstiden.
– Intresset att sy är stort i Sverige. Pandemin bidrog till det intresset – när man var tvungen att sitta hemma började man sy mera. Lägg sedan till att återbruk blivit populärare. En annan trend är SyLan - där människor träffas för att sy – har växt lavinartat i Sverige, säger Kristina Höglund.
Trots att en allt större del av omsättningen kommer via näthandeln så har företaget inga planer på att stänga butiken.
– Den blir kvar - folk vill klämma på och testa på symaskinerna, förklarar Mikael Gustafsson.
Allt färre symaskinsbutiker i de norra delarna av landet har gjort att de långväga gästerna blivit allt flera.
– Vi är en av få butiker i landet som säljer dragkedja på metervara. Det lockar. Vi har bland annat en kvinna som brukar handla här när hon är på genomresa till sin son som bor i Stockholm, berättar Erica Östergren.
Till sista juni i år gick 139 företag i Uppsala län i konkurs, vilket kan jämföras med att 113 företag samma period 2022. Det framgår av statistik från Kreditrapporten. Även för landet som helhet går det sämre då antalet konkurser ökat med 34 procent jämfört samma period föregående år.
Några dåliga tider märker inte Mikael Gustafsson av, två anställda har blivit fyra och en flytt är nära förestående.
– Vi behöver större lokaler för att hantera den ökade webbhandeln, säger han.
Inom ett år räknar han med en flytt.
– Vi sitter på ett rivningskontrakt här då fastighetsägaren ska riva här och bygga nya kontorslokaler. Det gäller bara att hitta rätt lokal borta i Fyrislund. Det ska vara en lokal med bra parkeringsmöjligheter för att det ska vara lätt för kunderna att besöka oss.