I september i fjol började Uppsala Akademiförvaltning byggnationen av Filmstaden på Klostergatan – ett projekt som ska pågå till 2024. Perkem kemtvätt har funnits på gatan sedan 2006 och ägaren Yousef Tadaros anser att byggarbetet försvårar deras möjligheter till återhämtning efter pandemin. Han berättar att de drabbades hårt när hemarbete ledde till minskat behov av kemtvätt. De fick permittera anställda och under vissa perioder sjönk intäkterna med 80 procent.
– Men vi klarade det och förra sommaren fick vi tillbaka många kunder. Vi återanställde personal. Men sedan stängde de gatan utanför, berättar han.
Nu är endast en del av trottoaren öppen och många kunder berättar för honom att de trodde att kemtvätten är stängd. Det finns numera skyltar på bygget som visar att verksamheterna har öppet, men han önskar få upp skyltar på Kungsgatan.
– Våra stammisar vet att vi är här men vi får inte många nya kunder.
Han har haft kontakt med Uppsala Akademiförvaltning, byggföretaget Arcona och sin egen hyresvärd Castellum om hur företaget drabbas.
– Men det är kommunen och polisen som gett tillstånd så de kan inte göra så mycket åt det.
Yvonne Fredriksson är enhetschef för bygglov i Uppsala kommun. Hon berättar att alla bygglov beviljas i fem år.
– Det är lagstiftningen som bestämmer hur lång tid ett bygglov gäller så tidsmässigt är det inget annorlunda eller anmärkningsvärt i det här projektet, berättar hon.
Hur verksamheter påverkas är inget de tar hänsyn till i bygglovsansökningar.
– Vi som handlägger bygglov ska inte ha den aspekten med i vår prövning. Utan det är de som hyr ut lokalerna som måste se till att verksamhetsutövarna får möjlighet att bedriva sin verksamhet under tiden byggprojektet pågår.
De ska enbart titta på om det är lämpligt att göra det bygglovet gäller.
– Vi ser på själva åtgärden som sådan och inte hur den påverkar andra för det ska redan vara hanterat i detaljplaneprocessen.
Finns det någon annan från kommunen som ser till den delen?
– Nej, det är verksamheterna och dess fastighetsägare som måste hantera det.
Robert Ahlstedt är affärsområdeschef på Castellum och han berättar att de har bra kommunikation från grannfastighetsägaren och att de försöker förmedla information vidare till sina hyresgäster.
– Det är ju viktigt att det här projektet genomförs men samtidigt måste man ha bra kommunikation. Men det är ju staden och polisen som godkänner avstängningar och vi som granne har ganska lite påverkan. Vi försöker göra det bästa av situationen; vi vill självklart att våra verksamheter klarar av det så gott som det går.
Och om verksamheter vill ha stöd eller ansöka om eventuell ersättning, då hamnar det hos er?
– Ja, precis. Det blir alltid så att den som blir drabbad av en störning ska vända sig till sin hyresvärd och så får hyresvärden driva på kring själva störningen. Vi har haft konstruktiva dialoger med våra verksamheter. Och det här ska ju hålla på länge så det får vi fortsätta med. Vi kanske måste göra mer; bara för att vi gjorde något för ett halvår sedan betyder inte det att vi inte behöver göra något mer.
För Yousef Tadaros är längden på projekt extra oroande.
– Tre månader klarar man men när det är flera år kan kunderna bli trötta. Vi är två familjer som är beroende av företaget. Det kanske blir bra till slut men vi måste överleva tills dess.