Enligt Svensk Handel har skobranschen i Sverige tappat över 30 procent i försäljning i år jämfört med i fjol. Bland annat tvingades klassiska Skoaugust slå igen sin butik tidigare i år.
Även Alingsåsföretaget Twosouls AB, som äger och driver det svenska märket Cinnamon, kände av den bristande köpkraften under våren.
– I april visste inte vi om vi skulle överleva. Allt tvärdog. I det läget skickade jag ut ett mejl till alla våra kunder där jag bad dem stödja oss genom att köpa skor av oss på nätet, och gensvaret blev enormt, säger Twosouls grundare och vd Ninni Jonsson.
Nu har företaget efter turbulensen valt att utvidga verksamheten till Uppsala med en egen konceptbutik som ligger på Sysslomansgatan i Fotvårdsbutikens gamla lokal. Sedan tidigare finns liknande Cinnamonbutiker i Stockholm, Göteborg och Alingsås.
– Det känns bra att komma tillbaka till Uppsala. Vi hade faktiskt vår första butik här för många år sedan på S:t Persgatan, men då var det mer på franchisebasis. Nu driver vi butiken helt själva, säger Ninni Jonsson.
Det som utmärker Cinnamons skor, som finns både för herrar och damer, är att de är moderiktiga och fotvänliga.
– Upprinnelsen till att jag startade företaget var att jag hade varit med om en trafikolycka och behövde ha inlägg i skorna. Jag jobbade då i modebranschen, men valde att börja med skor med ambitionen att de ska vara snygga, bra för fötterna och att man kan ta ut innersulorna, fortsätter Jonsson.