Stor ökning i försäljningen av kampanjvaror

Är bunkringsbeteendet bland konsumenterna tillbaka? Ett som är säkert är att kampanjvaror går åt som smör just nu. Det säger lokala handlare.

Butikschefen på Coop Ringgatan befarar att ett välkänt fenomen kan vara på intåg. "Finns en risk att vara efter vara bunkras upp i hemmen", säger Roger Dahlberg.

Butikschefen på Coop Ringgatan befarar att ett välkänt fenomen kan vara på intåg. "Finns en risk att vara efter vara bunkras upp i hemmen", säger Roger Dahlberg.

Foto: Petra Älvstrand

Ekonomi2022-09-09 21:00

Gabriel Purbe, vice vd på Maxi Ica i Stenhagen, har märkt av en stor ökning i försäljningen av kampanjvaror. Kunderna har en medvetenhet kring livsmedelspriserna som butikspersonalen inte har upplevt tidigare. 

Det har, enligt Gabriel Purbe, pågått de senaste fyra månaderna och skenat betydligt efter sommaren. 

undefined
Gabriel Purbe, vice vd på Maxi Ica Stenhagen, ser en stor ökning i försäljningen av kampanjvaror.

Även om kunder köper mer av det som är nedsatt i pris, upplever han inte att hyllorna gapar tomma på varor.

– Vi jobbar hårdare med att köpa in mer varor till kampanjerna och har en mycket större uppmärksamhet om hur mycket mängder som går ut, berättar Gabriel Purbe. 

Även på City Gross i Boländerna ser man en förflyttning av vad för typ av varor som är populära bland kunderna i dagsläget. 

– Varor som är på kampanj går åt snabbare än vad de gjort tidigare, bekräftar butikschefen Annika Tuvesson. 

undefined
Butikschefen på Coop Ringgatan befarar att ett välkänt fenomen kan vara på intåg. "Finns en risk att vara efter vara bunkras upp i hemmen", säger Roger Dahlberg.

På Coop Ringgatan ser man däremot ingen skillnad i försäljningen av kampanjvaror, enligt butikschefen Roger Dahlberg. Även där köper personalen in stora mängder av de varor som kampanjas ut.

– Vi har inte så mycket kampanjer, därför är det viktigt att de vi väl har inte tar slut, säger han. 

Roger Dahlberg befarar dock att ett annat välbekant fenomen kan vara tillbaka, nämligen bunkringen. Tomatpuré är ett exempel på en vara som flera köper stora mängder av och har nu blivit en bristvara på Coop Ringgatan. 

– Häromdagen var det någon som köpte tio stycken åt gången, det är inte vanligt. Normalt sätt kanske man köper två i taget, berättar han. 

Dahlberg tror att det finns en risk att vara efter vara kommer bunkras upp i hemmen, likt det som hände under pandemin. 

– När det börjar ryktas om att vissa varor tar slut då passar man på att köpa på sig. Det blir som en följdeffekt, berättar han och fortsätter: 

– Så var det med toapapper under pandemin. Det var egentligen ingen brist på den varan, men det blev det för att många köpte på sig. Om alla hade köpt toapapper som vanligt så hade det aldrig tagit slut i butikerna. 

Varken på City Gross eller Ica upplever man att kunderna hamstrar varor. Gabriel Purbe tror snarare att livsmedelskonsumtionen kommer gå ned, med tanke på att el- och drivmedelskostnaderna har ökat och påverkar kundernas plånböcker. 

– Vad vi vet nu så kommer livsmedelsförsörjningen i stort inte vara ett problem. Jag tror snarare att kunder tänker extra på vad och hur mycket de konsumerar, säger han. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!