Sammanlagt minskade klädhandeln, i fysiska butiker och dess e-handel, med 3,3 procent i december jämfört med samma månad året innan. När det gäller skoförsäljningen minskade den med 9,7 procent under månaden. Om man bara ser till handeln i fysiska butiker så visar Svensk Handels Stilindex en nedgång med runt 5–6 procent för klädhandeln och runt 12–13 procent för skor. Siffrorna gäller handeln nationellt.
– Decemberhandeln blev en besvikelse för modehandeln. Försäljningen fram till jul var svag och mellandagshandeln gick ännu sämre, säger Svensk Handel Stils branschordförande Mikael Sandström i ett pressmeddelande.
Mellandagsrean tycks därmed ha spelat ut lite grann av sin roll när det gäller köp av kläder och skor.
– Black Friday har befäst sin roll som en viktig kampanjperiod. Det är huvudanledningen till decembers svaga utveckling. Vinterns frånvaro har också spelat en väsentlig roll för det dåliga utfallet, framförallt för skohandeln som är mer väderberoende än klädhandeln, fortsätter branschordföranden.
Tidningen har tidigare skrivit om att klädbranschen i Uppsala haft det tufft de senaste åren. I början av december visade det senaste Cityindex, som har tagits fram av Fastighetsägarna och HUI Resarch, att kläd- och skohandeln i Uppsalas stadskärna minskade med 8,4 procent i omsättning under 2018.
För hela 2019 minskade klädhandelns totala omsättning med 1,8 procent och skobranschen med 4,2 procent.