Näringslivet drabbas hårt av den nuvarande situationen med coronaviruset – där många företagare kämpar med ekonomin. Facebookgruppen Uppsala Unite ska göra det möjligt för lokala aktörer att tillsammans skapa branschöverskridande samarbeten och kreativa lösningar mitt i allt detta.
Initiativtagare är de ideella krafterna Ida Lundén (från nätverket Goaldiggers) och Charlotte da Silva (företaget Salgado), som båda är egna företagare och arbetar inom digital marknadsföring och kommunikation.
– Jag driver till vardags ett kvinnligt nätverk i Uppsala med ett liknande koncept. Då kom idéen om att även inkludera män i en ny plattform. Vi såg ett behov av det här och har sett vilka effekter det kan ge, säger Ida Lundén.
– Kreativiteten som föds i en så här svår situation är viktig att ta vara på. När man som vi jobbar med kommunikation och sociala medier är man van att tänka på det här viset. Det är viktigt att dela med sig av alla idéer, säger Charlotte da Silva.
Sedan gruppen startade i lördags kväll har den fått nära 400 medlemmar med alltifrån företagsledare, entreprenörer till politiker.
– Idétänket kommer kanske främst från enskilda näringsidkare, att man måste utveckla sin affärsidé för att hänga med. Men sedan ska det förankras, och då behöver man respons från politiker och branschorganisationer som kan ta med sig idéerna och få ett stöd på ett större plan. Den kombinationen är vad den här plattformen ska vara, säger Ida Lundén.