2022 var ett exceptionellt år för Hyresgästföreningen med den största medlemsökningen på 27 år. Föreningen växte med drygt 20 000 till 532 839 medlemmar.
Bara i Region Mitt och Aros-Gävleborg – där Uppsala, Gävleborg, Västmanland, Sörmland, Örebro, Värmland och Dalarna län ingår – fick man 4 700 nya medlemmar och är i dag totalt 106 000.
– Ett normalt år landar vi på mellan 600 och 700 nya medlemmar här hos oss. Så det här var något helt annat, konstaterar Jimmy Rödlund, chef för medlemsutveckling i Region Mitt och Region Aros-Gävle.
Hos föreningen som helhet ser man flera orsaker till den rejäla ökningen.
– Det kan till stor del förklaras med omvärldsläget, säger Victoria Sjöblom, marknadschef på Hyresgästföreningen.
Hon konstaterar att Rysslands anfallskrig mot Ukraina gett effekter på ekonomin med högre inflation, räntor och energipriser.
Det tuffare ekonomiska klimatet resulterade också i att många fastighetsägare började gå ut med krav på rejäla hyreshöjningar för att få ihop sina ekonomiska kalkyler.
– Många hyresgäster oroades och skrämdes nog av framförallt organisationen Fastighetsägarnas initiala utspel om tjugoprocentiga hyreskrav och sökte sig till oss, säger Jimmy Rödlund.
Tryggheten i att ingå i något större som kan företräda dem i en hyresförhandling var en viktig faktor för många att bli medlemmar i Hyresgästföreningen, menar Victoria Sjöblom.
– Hyresfrågan och att man får till vettiga villkor vid hyresförhandlingar är väldigt påtagligt och nämns i många av de samtal som vi har med nya medlemmar, säger Victoria Sjöblom.
Den bild med ökade medlemstal som Jimmy Rödlund tecknar i Region Mitt och Region Aros-Gävle kan översättas till hela landet.
Men det är inte bara för att teckna ett medlemskap som många kontaktar Hyresgästföreningen.
På föreningens nationella servicecenter som omfattar telefonväxel, medlemsaktiviteter och föreningens telefonrådgivning har man årligen hanterat drygt 300 000 telefonsamtal från hyresgäster och medlemmar runt om i landet.
Den största delen av samtalen – drygt en tredjedel – brukar handla om bostadsjuridiska frågor som brister, uppsägningar och störningar.
Det senaste året har telefonsamtalen till föreningen blivit betydligt fler och en stor del av dessa har handlat om frågor som varit kopplade till det osäkra läget i hyresförhandlingarna.
Många av de som ringt in har haft frågor som rört privatekonomin och hur man ska få pengarna att räcka till även efter att hyreshöjningarna slagit igenom.
– Den största delen av frågorna på vår rådgivning handlar dock om bostadsjuridiska frågor, men vi märker också att det finns en stor oro bland våra medlemmar som är kopplad till de hyresförehandlingar som pågår nu, förklarar Mika Nuutilainen, chef för föreningens nationella servicecenter.
Den oro som man identifierat har nu fått föreningen att utöka sin medlemsrådgivning.
Fram till för några veckor sedan var den förlagd till dagtid. Nu har man utökat öppettiderna med kvällsöppet till klockan 22 två dagar i veckan fram till sista mars.
– Efter den här testperioden gör vi en utvärdering innan vi tar ställning till om vi kommer att fortsätta med den här verksamheten, säger Mika Nuutilainen.
När det gäller medlemstalet så fortsätter det att stiga hos Hyresgästföreningen. Knappt två månader in på det nya åren är siffran uppe i 538 000.