Förening växer så det knakar – tufft hyresläge påverkar

Hyresgästföreningen växer och blir allt större. Medlemstillväxten 2022 var nästan tio gånger så stor som ett vanligt år. Oro för hyreshöjningar gör att många söker sig till föreningen.

På Hyresgästföreningens nationella rådgivningscenter tar 28 handläggare emot 105 000 samtal samt 30 000 mail årligen när det gäller medlemskap, hyresförhandlingar och bostadsjuridiska frågor. Det uppger Mika Nuutilainen som är chef för verksamheten.

På Hyresgästföreningens nationella rådgivningscenter tar 28 handläggare emot 105 000 samtal samt 30 000 mail årligen när det gäller medlemskap, hyresförhandlingar och bostadsjuridiska frågor. Det uppger Mika Nuutilainen som är chef för verksamheten.

Foto: Kjell Sjöberg

Ekonomi2023-02-22 19:00

2022 var ett exceptionellt år för Hyresgästföreningen med den största medlemsökningen på 27 år. Föreningen växte med drygt 20 000 till 532 839 medlemmar.

Bara i Region Mitt och Aros-Gävleborg – där Uppsala, Gävleborg, Västmanland, Sörmland, Örebro, Värmland och Dalarna län ingår – fick man 4 700 nya medlemmar och är i dag totalt 106 000.

undefined
Hyresgästföreningen växer ordentligt. Medlemstillväxten 2022 var nästan tio gånger så stor som ett vanligt år. Oro för hyreshöjningar gjorde att många sökte sig till föreningen. I dag har föreningen 538 000 medlemmar i landet.

– Ett normalt år landar vi på mellan 600 och 700 nya medlemmar här hos oss. Så det här var något helt annat, konstaterar Jimmy Rödlund, chef för medlemsutveckling i Region Mitt och Region Aros-Gävle.

Hos föreningen som helhet ser man flera orsaker till den rejäla ökningen.

– Det kan till stor del förklaras med omvärldsläget, säger Victoria Sjöblom, marknadschef på Hyresgästföreningen.

Hon konstaterar att Rysslands anfallskrig mot Ukraina gett effekter på ekonomin med högre inflation, räntor och energipriser.

Det tuffare ekonomiska klimatet resulterade också i att många fastighetsägare började gå ut med krav på rejäla hyreshöjningar för att få ihop sina ekonomiska kalkyler.

undefined
Jimmy Rödlund är chef för medlemsutveckling på hyresgästföreningen i region mitt och Aros-Gävleborg.

– Många hyresgäster oroades och skrämdes nog av framförallt organisationen Fastighetsägarnas initiala utspel om tjugoprocentiga hyreskrav och sökte sig till oss, säger Jimmy Rödlund.

Tryggheten i att ingå i något större som kan företräda dem i en hyresförhandling var en viktig faktor för många att bli medlemmar i Hyresgästföreningen, menar Victoria Sjöblom.

– Hyresfrågan och att man får till vettiga villkor vid hyresförhandlingar är väldigt påtagligt och nämns i många av de samtal som vi har med nya medlemmar, säger Victoria Sjöblom.

undefined
Victoria Sjöblom är marknadschef på Hyresgästföreningen. Hon berättar att föreningen nu efter pandemin kan jobba fullt ut med både dörrknackning och digitala insatser när det gäller medlemsarbetet. Även det har bidragit till ett ökat medlemstal.

Den bild med ökade medlemstal som Jimmy Rödlund tecknar i Region Mitt och Region Aros-Gävle kan översättas till hela landet.

Men det är inte bara för att teckna ett medlemskap som många kontaktar Hyresgästföreningen.

På föreningens nationella servicecenter som omfattar telefonväxel, medlemsaktiviteter och föreningens telefonrådgivning har man årligen hanterat drygt 300 000 telefonsamtal från hyresgäster och medlemmar runt om i landet. 

Den största delen av samtalen – drygt en tredjedel – brukar handla om bostadsjuridiska frågor som brister, uppsägningar och störningar. 

Det senaste året har telefonsamtalen till föreningen blivit betydligt fler och en stor del av dessa har handlat om frågor som varit kopplade till det osäkra läget i hyresförhandlingarna. 

undefined
På Hyresgästföreningens nationella rådgivningscenter tar 28 handläggare emot 105 000 samtal samt 30 000 mail årligen när det gäller medlemskap, hyresförhandlingar och bostadsjuridiska frågor. Det uppger Mika Nuutilainen som är chef för verksamheten.

Många av de som ringt in har haft frågor som rört privatekonomin och hur man ska få pengarna att räcka till även efter att hyreshöjningarna slagit igenom.

– Den största delen av frågorna på vår rådgivning handlar dock om bostadsjuridiska frågor, men vi märker också att det finns en stor oro bland våra medlemmar som är kopplad till de hyresförehandlingar som pågår nu, förklarar Mika Nuutilainen, chef för föreningens nationella servicecenter.

Den oro som man identifierat har nu fått föreningen att utöka sin medlemsrådgivning. 

Fram till för några veckor sedan var den förlagd till dagtid. Nu har man utökat öppettiderna med kvällsöppet till klockan 22 två dagar i veckan fram till sista mars.

– Efter den här testperioden gör vi en utvärdering innan vi tar ställning till om vi kommer att fortsätta med den här verksamheten, säger Mika Nuutilainen.  

När det gäller medlemstalet så fortsätter det att stiga hos Hyresgästföreningen. Knappt två månader in på det nya åren är siffran uppe i 538 000.

undefined
Ingela Sander (sittande) jobbar med rådgivning när det gäller bostadsjuridik. "I dagsläget handlar många frågor om de pågående hyresförhandlingarna liksom höga elpriser".
En halv miljon medlemmar

Den första hyresgästföreningen bildades i Nynäshamn i december 1915. I dag har föreningen växt med föreningar över hela landet och 538 000 medlemmar.

Föreningen förhandlar i dag hyran för tre miljoner hyresgäster i cirka 1,6 miljoner lägenheter. Motparterna är 300 kommunala bostadsbolag och 45 000 privata hyresfastigheter. 

Föreningen har även en omfattande juridisk rådgivningsverksamhet kring frågor som rör bland annat hyresnivåer, andrahandsuthyrning, störande grannar, tvättstugor och husdjur.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!