Tanken är att Sandra Löwgren ska utveckla e-handelskonceptet med lokala produkter och varor som redan finns på det flertal tidningssajter som ingår i NTM-koncernen. Det är en marknad som har haft en kraftig tillväxt – och som väntas ha det även framöver.
– Vi erbjuder lokala butiker och producenter en fantastisk möjlighet att sälja sina produkter och varor på de lokala webbshoparna som levereras via våra egna distributionsbolag, säger hon.
Hur ser du på e-handeln framöver?
– De senaste åren har det skett ett förändrat konsumentbeteende där allt fler handlar på nätet. Vårt uppdrag är att hjälpa de lokala företagen med att nå ut med sina produkter.
Sammanlagt har Sandra Löwgren varit försäljningschef under fyra år på Upsala Nya Tidning och Enköpings-Posten.
– E-handel är ett stort och viktigt tillväxtområde för koncernen och jag kan inte tänka mig en bättre person att leda den satsningen. Det är något som även kommer att vara UNT till stor nytta i framtiden, säger Kalle Sandhammar, chefredaktör, vd och ansvarig utgivare på Upsala Nya Tidning och Enköpings-Posten.
Sandra Löwgren tillträder sin nya tjänst 1 juni. Rekryteringen av en ersättare på UNT och EP pågår.
– Tanken är att söka externt för att hitta den skickligaste ledaren för UNT:s försäljningsavdelning, fortsätter Sandhammar.
Förutom UNT och EP ingår Öst Media, Sörmlands Media, Gotlands Media och Norr Media i NTM-koncernen samt bland annat distributionsbolaget Svensk Hemleverans.