Höga bensinpriser upprör: "Det är åt helvete!"

De svenska bränslepriserna ligger på rekordhöga nivåer. Kostnaderna skaver för Uppsalas landsbygdsbor, som sällan har samma tillgång till kollektivtrafik eller eldrivna alternativ som stadsbor.

Bensinmackens slogan lyder "Lågt pris till alla!" Men just nu ligger bränslepriserna i Sverige på rekordhöga nivåer. Att därför välja bort bilen är dock inte ett alternativ för alla – speciellt inte landsbygdsborna. "Elbil har man inte råd med, och elen räcker i alla fall inte. Det är sjukt, alltihopa", säger Carina Gustavsson, 63 år, från Tensta.

Bensinmackens slogan lyder "Lågt pris till alla!" Men just nu ligger bränslepriserna i Sverige på rekordhöga nivåer. Att därför välja bort bilen är dock inte ett alternativ för alla – speciellt inte landsbygdsborna. "Elbil har man inte råd med, och elen räcker i alla fall inte. Det är sjukt, alltihopa", säger Carina Gustavsson, 63 år, från Tensta.

Foto: Linnéa Kalnins

Ekonomi2021-10-18 20:00

Bensin- och dieselpriserna har skjutit i höjden de senaste veckorna, och någon lättnad tycks inte vara i sikte. Somliga har tagit tillfället i akt och luftat cykeln eller nyttjat kollektivtrafiken oftare, men alla har inte samma möjlighet.

– Jag bor på landet och kan inte köra mindre även om bensinpriset är högt. Det finns knappt någon bussförbindelse där vi bor, så för att ta oss till jobbet måste vi ha bil, både jag och min man, säger Carina Gustavsson som bor i Tensta, dryga två och en halv mil norr om Uppsala.

Kollektivtrafiksförbindelse finns det visserligen i Vattholma, där Anders Wiberg bor. Men särskilt tidseffektivt är det inte.

– Kollektivtrafik kan man ju åka med, men det är rätt bökigt. Det går fort att komma till centralen, men sen måste jag ta mig vidare ut till jobbet på Fyrislund. Det skulle gå åt för mycket tid om jag skulle åka kommunalt, säger Anders Wiberg och fortsätter:

– Jag kör en hybrid, så jag påverkas egentligen inte jättemycket. Men jag har i och för sig två bilar till, och en ungdom som kör en diesel, och det känns ju. Så påverkar ekonomin, det gör det. Men inte jättemycket.

undefined
Anders Wiberg, 47 år, kör en bil som går på både el och bensin mellan hemmet i Vattholma och arbetet i Fyrislund de dagar han inte jobbar hemifrån. "Så jag påverkas egentligen inte jättemycket", säger han om de höga bensinpriserna.

I och med de ökande bensinpriserna har allt fler fått upp ögonen för bilar som drivs på el. Men laddbara färdmedel passar inte för alla.

– Hela systemet är gjort för storstadsbor. Hur ska man ha elbil uppe i Norrland, där det inte finns el? Och vem kan slänga ut 600 000 till 700 000 på en elbil? Det är inte vettigt åt något håll, säger Bo Söderlund.

undefined
"Jag jagar, jag kör mina barnbarn – jag måste ha bil. Jag är beroende av den", säger Storvretabon Bo Söderlund, 75 år.

Carina Gustavsson är av liknande åsikt:

– Elbil har man inte råd med, och elen räcker i alla fall inte. Det är sjukt alltihopa, säger hon.

Vattholmabon Gunnar Johansson menar att de rekordhöga priserna inte hindrar honom från att köra, även om det naturligtvis känns i plånboken när tankmunstycket kopplas in.

– Vill jag köra, då kör jag ändå. Jag är intresserad av djur och natur, så jag åker rätt mycket. Men då får jag försaka något annat istället. Priset är vansinnigt högt – det är åt helvete! Men med en ny regering kommer priset säkert att sjunka. 

undefined
"Vill jag köra, då kör jag ändå. Men då får jag försaka något annat istället. Priset är vansinnigt högt", säger Gunnar Johansson, 79 år, från Vattholma.

Du får alltså dra ner på annat för att ha råd med bensinen?

– Ja, så blir det. Jag är inte ute på något annat – jag sitter i min bil och sen sitter jag hemma. Men helst skulle nog regeringen vilja att jag satt hemma och inte var ute över huvud taget. Så känns det, säger Gunnar Johansson.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!