Ute på vägarna körs nu en lastbil som nästan helt täcks av solceller. Lastbilen har en hybridmotor, men drivs främst på el från solenergi vilket gör den mer miljövänlig.
Ledare för projektet är Erik Johansson, professor i fysikalisk kemi på Uppsala universitet. Han arbetar med att ta fram lätta och effektiva solpaneler, som passar bra för exempelvis fordon.
– Det känns jättekul. Vi har hållit på med det här i två år nu, samt ett år med förstudien. Vi har ju mest suttit inne i labbet och forskat på små solceller, så det är väldigt roligt med ett mer tillämpat projekt med en lastbil som nu körs i vanlig trafik, säger Erik Johansson.
Detta är första gången som solpaneler används på sådana här tunga fordon för att ge el till själva drivlinan. Det är alltså solenergi som får lastbilen att köra.
Hittills är lastbilen bara en forskningsprodukt och därför ensam i sitt slag. Forskningsprojektet är ett stort samarbete mellan flera aktörer, däribland Uppsala universitet och Scania. När lastbilen testkörs samlas data in som sedan ska utvärderas.
Vad hoppas du att det här ska leda till framåt?
– Vi hoppas att det här kan bli något i framtiden. Vi får först se vad resultaten från projektet blir. Om det ser bra ut så borde det framöver även kunna bli ekonomiskt lönsamt med solceller på lastbilar, och kanske ännu viktigare miljömässigt fördelaktig, säger Erik Johansson.
På det 18 meter långa släpet sitter över 100 kvadratmeter solceller. Tack vare enbart solen kan lastbilen åka upp till 5 000 kilometer per år i Sverige. I soligare länder, till exempel Spanien, kan dubbelt så mycket solenergi fångas in, och körsträckan kan då bli betydligt längre.
Med alla solceller kan priset på en sådan här lastbil bli högt, men enligt Erik Johansson kommer det i längden att vara lönsamt för transportföretagen med solcellsdrivna lastbilar.
– Diesel som all transport körs på idag är ofta en hög kostnad för fraktbolagen. Det här blir lite som att köpa en elbil, den är dyr att köpa först med efter ett antal år har man tjänat in det. Och med solcellerna slipper man bekymra sig lika mycket för elpriset.
Har du sett lastbilen än?
– Nej, bara under uppbyggnad och inte i trafik än. Men jag måste förstås ta mig dit och se när den kör på riktigt, säger Erik Johansson.